Svar: Dagpleje eller vuggestue?
23. december 2003
Alder:
2 mdr.
Man skal normalt oplyse at barnet er født for tidligt, når man sender ansøgningsskemaet ind. Det er fornuftigt, da man så kan tage hensyn til at barnet er fortidlig født og kan have specielle behov.
Om man skal vælge vuggestue eller dagpleje er svært. Hvis man får en rigtig god dagplejemor, som interesserer sig for de for tidlig fødte og derfor også har modtaget kurser om disse børn, så kan det være at foretrække. Hos en dagplejemor skal barnet ikke forholde sig til så mange børn og der er forhåbentlig lidt mere ro.
I vuggestuen er der derimod mest uddannet personale, som er gearet til børn i flere aldre og med forskellige behov.
Jeg synes du skal se hvad muligheder der er. Se om ikke du kan få tid til at besøge en vuggestue, så du kan danne dig et indtryk. Du kan også ringe til den tilsynsførende pædagog for dagplejen og få en snak med hende. Selvom hun ikke vil sige noget om den ene dagplejemor frem for den anden, så ved hun jo godt, hvor børnene har det bedst, et eller andet sted. De fleste dagplejemødre mødes også i legestue en gang om ugen. Måske er der også mulighed for at du kan kigge forbi der, og få et indtryk af hvordan de er, hvad de laver med børnene osv.
Jeg tror det er vigtigt at man selv er lidt opfølgende med hensyn til at vælge plads. Man ønsker jo det bedste for sit barn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske