Brev:
Hvordan gør jeg hende klar til natten?
12. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Hvordan gør jeg hende klar til natten?
Vores datter er nu 4 måneder og er en helt anden pige end for bare 2 måneder siden.
Min kæreste og jeg troede, at det kunne være mavepine der gav hende afbrydelser i hendes søvn både om natten og dagen. Når hun lå i barnevognen vågnede hun og græd ½ time efter hun var blevet lagt.
Vi prøvede forskellige måder for, at få hende til at falde til ro. Det endte med at hun om natten lå mave mod mave hos mig. Hun ville altså ikke ligge selv. Om aftenen fandt hun bedst ro ved at ligge på vores bryst. Som nybagte forældre stiller man sig selv mange spørgsmål og et af de spørgsmål vi stillede os selv var: ”Hvad gør vi forkert”??
En dag blev jeg rådet til at ligge hende på maven, det gjorde jeg og hun sov i 3 timer og igen 2 timer sener på dagen. Dette bekymrede mig og talte med sundhedsplejersken om det. Sundhedsplejersken mente at hun muligvis havde nogle spændinger i nakken, så hun anbefalede at kontakte Rørbæk klinikken.
Vores datter kom hurtig i behandling hos Rørbæk som fandt ud af, at hun havde et skævt bækken og spændinger i nakken og skulderne. Allerede efter 1 behandling kunne vi se en forskel. Efter 3 behandlinger var det en helt anden pige vi fik. Pludselig sov hun igennem om natten i hendes egen vugge.
Set i bagspejlet……
Jeg forbinder nu mange af de små problemer hun havde med de spændinger hun havde de første måneder. Hun kunne f.eks. ikke lide at ligge på ryggen. Hun nød heller ikke at blive ammet. Hun havde utroligt svært ved at finde ro under måltiderne. Hun ville helst kun ligge ved venstre bryst, hun var urolig når hun lå ved højre bryst.
Vi havde også tiltider svært ved at have øjenkontakt med hende. Hun var meget fraværende og ville ikke smile.
Symptomer:
- Gjorde sig stiv som flitsbue eller krummede sig sammen.
- Mindre overskud til at smile og have kontakt.
- Fortrak at ligge på maven.
- Ukoncentrerede og urolige måltider.
- Afbrudt og dårlig søvn. Vågnede og græd.
Vi går stadig til behandling med hende for at det ikke skal falde tilbage. Men vi er så også startet på lidt grød og efter en uge med det, ville hun pludselig ikke åbne munden når skeen kom.
Vi havde på fornemmelsen at der nu var noget med hendes mave for hun havde kun afføring hver 2-3 dag og det var hårdt og knoldet.
Vi snakkede med sundhedsplejersken og blev anbefaldet at stoppe med grøden og kun at give flaske og så give hende laktulose i en periode. Det har vi så gjort siden torsdag og hun har nu haft afføring hver dag siden fredag.
Hun er nu mere tilpas... Hun spiser omkring 700-900 ml i døgnet... Om natten vågner hun ved 2-3 tiden og spiser 150 ml og igen kl 6 og spiser 140 ml.
Det er jo meget hun spiser om natten og jeg kan ikke lade være med at tænke på at hun har sovet igennem... Det kunne jeg godt tænke mig igen.
Kan jeg gøre noget for, at hun spiser mere om dagen og mindre om natten??? Der er meget forskellig hvor meget hun spiser pr. måltid nogle gange 80 og andre 180 ml. Hun spiser sidste gang ved 20 tiden og kommer så i seng. Hun sover til kl. 8. om morgen..
Jeg håber på at du har er råd til hvordan vi kan gøre hende klar til natten..
Med venlig hilsen
Heidi