Svar: Hvordan gør jeg hende klar til natten?
12. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Heidi
Det er dejligt at høre at I har fået godt hjælp af jeres sundhedsplejerske og jeg er helt enig i at det lyder fornuftigt at vente lidt med skemaden.
I har været meget privilegerede at jeres datter efter sine behandlinger har været i stand til at sove hele natten - hun har sovet mere end hvad man kan forvente i forhold til hendes alder. Der er derfor ikke noget usædvanligt i at hun har behov for mad om natten med den alder hun har. Generelt siger man at børn skal være 6 måneder før de rent ernæringsmæssigt er i stand til at tage deres behov i dagtimerne og ikke længere behøver mælk om natten.
At sove igennem er for mig at sove fra midnat til næste morgen tidlig. Det vil sige at kunne sove godt 6 timer få mælk og sove igen. Jeres datter er i stand til at sove fra kl. 20 til klokken ca 02-03 altså et stræk på 6-7 timer, hvilket svarer til at sove igennem. Det uhensigtsmæssige er dog at tidsrummet ligger om aftenen og ikke om natten.
Jeg vil derfor foreslå jer at I tilbyder hende flaske omkring kl. 20 som I gør nu, når hun skal puttes til natten. Derudover vil jeg foreslå at I tilbyder hende en flaske sen aften lige inden i selv går i seng, altså kl. 23-24. På den måde kan I rykke hendes natlige opvågning, så hun ikke behøver mælk midt om natten men sover videre til næste morgen tidlig kl. 06. Så får I alle en sammenhængende nattesøvn.
Flasken kan hun sandsynligvis spise i søvne, så I behøver ikke lave en masse hurlumhej for at give hende mad der. Meningen er jo at hun bare sover videre og ikke at hun vågner op og tror hun skal underholdes:o)
Derudover skal I naturligvis også sørge for at hun bliver holdt lidt til ilden om dagen. Prøv at være lidt vedholdende omkring flaskegivning der, så hun ikke 'slatspiser' men bliver fyldt godt op.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske