Svar: Søvn igen igen - 8 mdr.
12. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Tak for dine pæne ord:o)
Jeg kan godt forstå at du ikke har kunne hente hjælp i de omtalte bøger, da de ikke beskriver særligt meget omkring søvnfaser og drømme. Jeg tror nemlig det er det, det handler om hos jer.
Små børn drømmer meget og veksler imellem at være i den dybe søvn (non REM-søvn) og den lette søvn (REM-søvn). Drømme finder sted under REM-søvnen og perioderne imellem de to faser skifter ofte med en times mellemrum.
Under den lette søvn vil barnet ofte bevæge sig, dreje hovedet, lave suttebevægelser eller give lyde fra sig, ja nærmest græde og klynke eller komme med småskrig, præcis som du beskriver. I forhold til den alder din dreng har, så tænker jeg at det er det rigtige du gør - lægger en hånd på ham, hjælper ham med at skifte stilling osv. fordi det netop er med til at får ham videre i søvnen.
Du skal naturligvis være opmærksom på hvorvidt det er nødvendigt at du gør det hver gang eller om han vil være i stand til at komme videre i søvnen med sin sovehund. Du skriver at du ofte har prøvet at lade ham ligge og det er rigtig fint. Du skal dog prøve at finde ud af hvornår på natten det kan lykkes for din dreng selv at finde roen. Måske vil han have behov for din hjælp de først par gange han vågner og midt på natten vil han måske kunne klare det selv eller omvendt.
Og ja - jeg tror det ændrer sig. Jeg tror dog altid at din dreng vil hører til de børn som drømmer meget. Måske kan du huske at du selv som barn havde mange drømme eller prøv at spørge hans far om det er noget han genkender. Børn ligner jo ofte deres forældre:o)
Med hensyn til at lade ham passe af andre, så tror jeg desværre ikke at det vil ændre særlig meget på jeres drengs søvnvaner i øjeblikket. Det vil dog kunne give jer forældre lidt mere overskud at kunne få lov til at få en sammenhængende nattesøvn - bare en nat kunne være dejligt. Så hvorfor ikke forsøge det?
Hvis I kan få bedsteforældre eller lignende til at passe ham hos jer en enkelt nat, så stedet, sengen osv. er det samme som han kender. Måske vil det gøre en ændring for ham - og måske vil det ikke, men det vil i hvert fald give jer lidt overskud og måske vil du komme til at savne ham - og det er faktisk også meget rart:o)
Og så med hensyn til anbefalingen om tykmælk, så anbefales dette fordi det er lavet på sødmælk og således med en fedtmængde på 3,5%. Man kan også give A38 på 3,5%. Letmælk og letmælksprodukter er kun på 1,5% og altså ikke fede nok til et barn under 1 år. Ymer, Ylette og Kvark er for proteinholdigt, så det må han heller ikke få.
Når han bliver 1 år, så kan han få letmælksyoghurt naturel ligesom sin mor:o)
Fortsat held og lykke. Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, selvom du ikke får en pakkeklar løsning denne gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske