Brev:
Baby vil tit helst ligge alene
12. februar 2007
Alder:
1 mdr.
Baby vil tit helst ligge alene
Jeg skriver fordi jeg er blevet en smule bekymret for min lille dreng på 5½ uge.
Han er en dejlig baby der vokser som han skal og amningen går godt - i starten blev han kun ammet liggende, da jeg ikke kunne sidde de første par uger, men nu ligger vi ned om natten og sidder om dagen.
Det er meget forskellig hvor længe han er vågen efter hvert måltid - nogle gange kun ganske kort og nogle gange op til 2 timer. I starten var han vild med at ligge på fars mave og falde i søvn ved brystet/på armen, men det er som om at det gider han ikke mere.
Jeg sidder med ham på armen og snakker med ham - om dagen går vi lidt rundt og kigger på ting i hjemmet (han er meget nysgerrig og kigger meget) og han er den seneste uge begyndt at pludre lidt, når man skifter ham eller sidder med ham.
Efter et par gange hvor han var meget overtræt og skreg så der ikke var ret meget vi kunne gøre, er vi nu begyndt at blive meget opmærksomme på, når han bliver træt og overstimuleret - når han vrider sig og trækker sig bagover, når vi holder ham eller gaber og begynder at klynke og skrige. Og så lægger vi han ned i liften i soveværelset for at hans hoved kan få lidt ro.
Men nu er mit spørgsmål - kan han ligge for meget alene? Det virker nemlig som om at han den seneste halvanden uge hurtigere bliver irriteret over at blive båret - og han ser ud som om han nyder at ligge selv.
Der er selvfølgelig nogle gange han ikke vil sove og ikke bryder sig om at blive "lagt i seng" men det er ikke så tit.
Han kan ligge i op til 30 minutter, hvor han kigger rundt og nogle gange pludrer lidt og klager slet ikke og til sidst falder han i søvn.
Jeg spørger fordi jeg ikke kan lade være med at være lidt nervøs over at han nogle gange hellere vil ligge selv end i sin mors arme.
Med venlig hilsen
Lene