Svar: Baby vil tit helst ligge alene
12. februar 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Lene
Tillykke med den lille dreng:o)
Små børn har brug for at blive holdt om, kærtegnet, vugget, båret rundt på. De har brug for det helt nære og tætte, bare at være hos, fornemme hjertets slag og vejrtrækningen som de kender fra maven. De har også brug for at man pludrer med dem og hjælper dem med at holde kontakten, hjælper dem med at se på ens ansigt, den tætte kontakt hvor både forældre og barn lærer hinanden at kende.
Men små børn har også brug for ro. De kan ikke klare alt for mange stimuli på en gang. Når man sidder med sit lille barn, så vil man kunne se at barnet en gang imellem kigger væk og her er det vigtigt at man ikke følger barnets øjne og kræver kontakten men at man lader barnet tage den pause det har brug for. Når barnet er parat så kigger han igen og så skal man være parat til at pludre og gengælde hans blik.
Små børn har ikke evnen til at kunne lukke lyde ud. Den evne du har, hvor du f.eks. går og hører radio - så kommer der en sang du synger med på, så kommer der noget i radioavisen som fanger din interesse alt det hører du, men det der kommer indimellem det hører du ikke. Selvom radioen kører så lukker du lydende ude - det kan din lille dreng ikke. Han er endnu så lille at han ikke på den måde kan lukke til og fra - han hører ligesom det hele.
Små børn bruger deres sanser meget. Han kan f.eks. genkende din duft. Man har lavet forsøg med små børn, som er blevet ammet enkelte gange og herefter har man lagt et ammeindlæg med mors mælk og et ammeindlæg med fremmed kvindemælk på hver side af barnets ansigt - barnet vender sig bevidst til den side med mors mælk. Din dreng kan derfor genkende din duft fra andre dufte.
Så når din dreng er vågen, så får han rigtigt mange stimuli - berøring, dufte, lyde osv. Og derfor er det helt naturligt at han har brug for pauser en gang imellem. For ham kan det nogle gange være nok bare at ligge og studere en lysplet på væggen:o) Nogle gange vil han også have brug for at du hjælper ham med at finde roen. Du kan ikke regne med at han selv vil være i stand til at sige fra.
Derfor er det også rigtig flot at du beskriver, hvordan I er begyndt at lægge ham, når han viser træthedstegn, putter ham i liften og går i soveværelset med ham - netop for at give ham ro. Det er rigtig fint.
Det er således en balance imellem at stimulere ham, så han kan udvikle sig og give ham ro. Det er endnu den meget tætte kontakt og det at pludre med ham som han har mest gavn af. Sæt dig med ham, så han kan se dit ansigt tydeligt. Sæt dig evt. så du har lys bag dig, da det fremhæver din silhuet og hjælper ham til bedre at kunne fokusere på dit ansigt. Prøv at pludre med forskellige lyde og giv pauser og se om han forsøger at gentage, prøv at gentage det han siger, hold igen pause og giv ham tid til at svare dig.
I løbet af de næste uger vil han begynde at kunne bruge sine hænder lidt mere og vil så småt begynde at slå lidt ud efter ting. Her vil det være en god idé at lægge ham under et aktivitetsstativ, så han kan ligge og slå lidt til tingene over sig.
Puslepladen er ofte et godt sted at få kontakt og det vil også være en god idé at sætte et spejl op for enden af puslebordet hvis I har mulighed for det. Her kan du så lægge ham på maven, så han kan løfte sig op og kigge både på sig selv og på dig i spejlet.
I det hele taget er det en rigtig god idé at lægge ham på maven så meget som muligt. Hvis det er svært for ham og han borer hovedet ned i underlaget og bliver ked af det, så hjælp ham ved at komme et håndklæde, en lille pude eller lignende ind under hans brystkasse. Så bliver det lidt sjovere at ligge der.
Lad ham også ligge på maven hen over dine lår og han kan også ligge på maven på din underarm. Det kan være en god stilling at gå med ham på både for ham og dig. Det hjælper hvis han har lidt mavekneb:o)
Vær altid opmærksom på hans hovedfacon og hvordan han ligger, så han ikke får lejringsbetinget skævt kranie:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske