Svar: Triller ikke - 9 mdr.
12. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Sussi
Din datter er nu 9 måneder gammel og det er usædvanligt, hvis hun aldrig har trillet. Det at ligge på maven og trille om på ryggen, samt trille fra ryg til mave er med til at styrke hendes muskulatur, balance, bevægelser således at hun bliver i stand til at kravle og som du selv skriver i stand til at kunne sætte sig op fra liggende stilling.
Det lyder som om I umiddelbart har gjort rigtig meget. Det er netop vigtigt at trille, vugge, gynge osv. Og det har tilsyneladende ikke hjulpet:o( Jeg synes umiddelbart at jeres datter bør vurderes af en fysioterapeut, som har forstand på børn. Måske er der ansat en i kommunen hvor I bor, som du kan kontakte - det ved jeres sundhedsplejerske.
En fysioterapeut vil kunne hjælpe jer med nogle præcise øvelser, som vil være gode for jeres datter og hjælpe hende videre i den motoriske udvikling.
Man ved at det er vigtigt at børn kommer igennem nogle forskellige faser af deres motoriske udvikling. Det handler bla. om hjernens evne til at kunne krydskoordinere, altså at få de to hjernehalvdele til at arbejde sammen.
Det er børn som f.eks. springer kravlestadiet over og i stedet rejser sig og går. Det er jo sådan set okay, men det er dog vigtigt at de så senere lærer at kravle.
Jeg ved at man i nogle kommuner tester børns motoriske kunnen inden de starter i skole fordi man mener, at det at børn er i stand til at kunne krydskoordinere har betydning for deres evne til at lære. Det har bla. betydning for at kunne se forskel på b og d, p og q og på tal som 96 og 69.
Det jeg vil sige med dette er at det er vigtigt, men det er jo ikke sådan at 'løbet er kørt' hvis jeres datter ikke lærer det nu:o)
Jeg synes dog at en vurdering af en fysioterapeut vil være på sin plads, så få fat i en sådan:o)
Rigtig meget held og lykke og I må meget gerne give mig en tilbagemelding om hvordan det videre går jeres lille pige. Så bliver jeg jo også lidt klogere:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske