Brev:
Natteroderi - 18 mdr.
12. februar 2007
Alder:
18 mdr.
Natteroderi - 18 mdr.
Hej Helen,
Jeg har brugt din brevkasse rigtig meget, og fundet rigtig mange gode svar. Men nu er det blevet vores tur til at bruge din ekspertise sådan meget konkret til vores problem.
Vi har en lille pige på 1½ år, og vi håber du kan hjælpe os med at blive lidt klogere på om hendes adfærd er normal eller om vi kan gøre noget for at ændre vores natteroderi.
Nana er født 3,5 uge før fastsatte termin, og havde kolik de første 3 mdr., derfor har vi også lige fra hun var spæd haft hende liggende i vores seng, da jeg lærte at massere hendes mave ”sådan lidt i søvne”. Det er så det. Nu er rutinen hos os, at hun kommer i bad ved 19-tiden, og bliver lagt i seng mellem kl. 19.30-19.50, og som sådan går det fint med at ligge hende på det tidspunkt.
Vi bruger når det går hurtigt 5-10 min., og hvis hun ikke rigtig vil sove, så tager det max. ½ time. Nogle aftener vågner hun en del gange og vil have vand, andre gange høre vi hende overhovedet ikke. Eller i hvert fald ikke før klokken bliver omkring 23-24, så vil hun typisk have vand igen, og det kan så stå på nogle gange. Andre gange vil hun ikke have vand, så skal hun lige have et knus, og vi kan ligge hende igen.
Men når klokken nærmer sig omkring 01.30 – 02.00 så starter balladen, hun vågner og det eneste der hjælper er at hun kommer over til os i vores seng. Og det er som sådan også fint nok, hun sover måske i 15-30 min., så begynder hun at ”karte” rundt i sengen, og bruger os til at sætte af på, ligger på kryds og tværs og det er hele tiden. Hun har ikke et øjebliks ro, og vi får ikke sovet overhovedet. Jeg tror faktisk at hun sover det meste af tiden, men hun vågner også nogen gange, og siger hej til os, hvorpå vi siger godnat.
Hvis vi prøver at ligge hende tilbage i hendes seng, så går det helt galt, hun bryder fuldstændig sammen, og så kan vi tage hende over til os igen, med det resultat at hun ”karter” rundt igen.
Det skal lige siges at vi her i januar flyttede hendes seng ind til os i soveværelset, da vi havde hørt at det havde hjulpet hos noget af vores familie. Men den eneste ændring at bare at jeg kan sidde på min egen seng i stedet for en stol inde på hendes værelse, og at det nu oftest er mig som ”tager” hende om natten, da hendes seng står i min side. Hvor vi deltes mere om det da hun sov i sit eget værelse.
Vi er lidt i tvivl om hvor meget hun egentlig får sovet, men hendes forældre får ikke sovet. Og det tærer altså ret hårdt på os efterhånden, kun at sove i et par timer af gangen.
Vi har talt lidt om, om det er fordi hun sover for meget om dagen. Vi har lige, med meget kamp, fået vuggestuen til at acceptere at hun kun skal sove én gang om dagen, og vi har sagt max 3 timer, og max til kl. 15.00. Hun ”sover” fra kl. 20.00 til ca. kl. 06.00.
Er dette normalt at børn gør sådan, og vi bare er pyldret og ikke har fattet at sådan er det at få børn, eller?
Vi har talt lidt om vi skal prøve metoden i bogen godnat og sov godt, men det er altså lidt svært, når vi ikke føler det er et problem at ligge hende om aftenen. Kan du hjælpe os med at blive lidt klogere?
Mange hilsner
Jette