Svar: Natteroderi - 18 mdr.
12. februar 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Jette
Tak for dit brev og jeg tror godt jeg kan hjælpe jer med at blive lidt klogere:o)
For det første tænker jeg at det lyder som en rigtig god idé at forsøge med kun 1 lur dagligt. De fleste børn vil i alderen 12-18 måneder kunne nøjes med en lur, som vil vare ca 2-3 timer. Om natten sover de ca 11 timer, således at deres samledes søvn vil være 13-14 timer ialt. Da jeres datter sover ca 10 timer om natten, så lyder en lidt længere middagslur på ca 3 timer altså som en god idé. Naturligvis sover nogen lidt mindre og nogen lidt mere:o)
Derudover så tænker jeg at grunden til at jeres datter vågner om natten handler om hendes alder. Når børn er omkring 1½ år, så begynder de at have mere fare-fornemmelse, altså at forstå at noget kan være farligt. Når jeres datter kravler op på noget, så går det pludselig op for hende at hun ikke er i stand til selv at komme ned, når hun kravler op på en rutschebane og skal til at rutsche ned så mærker hun uroen, der er langt ned og hun skifter mening. Det samme gør sig gældende når hun falder - hun ved at hun kan slå sig rigtig meget og så er det også en begyndende bevidsthed om at I ikke er der hele tiden, at hun kan blive væk fra jer, at I kan gå fra hende.
Alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme og netop det at jeres datter oplever og har mere 'fare-fornemmelse' gør at hendes drømme ændrer lidt karakter. Hun har ikke deciderede mareridt, men drømme som lidt på samme måde giver hende en urolig søvn og kan gøre at hun måske vågner grædende op. Hendes måde at vågne op og sige hej på er sandsynligvis en mere tryghedsgivende ting, - hun har behov for at vide at I er der, og når det er bekræftet, så lægger hun sig ned igen. Det er altså ikke fordi hun gerne vil lege midt om natten og derfor er det superfint at I bare bekræfter hende i at I er der og siger godnat og får hende til at sove videre.
Jeg synes det er en god idé at I putter jeres datter i sin egen seng. Det er vigtigt at hun ved at det er der hun skal sove, og nogle nætter vil det stille og roligt lykkes hende at sove igennem. Jeg synes samtidig at det vil være en god idé at I flytter hendes seng tilbage til hendes værelse igen. Så hun lærer at det er der hun skal sove. Netop hendes alder gør at hun meget hurtigt vil foretrække at sove i soveværelset og det gør det svært at få hende ud derfra igen.
Så hendes seng på eget værelse og putte hende der. Men for at give hende trygheden så tænker jeg at I skal prøve med en madras på gulvet i soveværelset. Når hun vågner om natten i sin seng, så prøver I at berolige hende, give hende et knus og se om hun kan sove videre, hvis hun er utryg og har brug for at være i nærheden og vide at I er der for hende, så tag hende med ind i soveværelset og lad hende sove på gulvet. I kan stadig berolige hende med jeres stemme, en hånd ud af sengen osv. når det er nødvendigt, men I har jeres seng for jer selv, og hun kan karte rundt som hun har behov for uden at genere jer.
I takt med at hun bliver ældre vil hun selv kunne komme ind til jer, når hun har behov om natten og på den måde vil en madras på gulvet være en god overgang til at kunne sove hele natten på sit eget værelse og samtidig være signalet om tryghed om at I er der, når hun har behov.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske