Brev:
Kost og vejer han for lidt?
12. februar 2007
Alder:
15 mdr.
Kost og vejer han for lidt?
Hej Helen
Først skal du have tusind tak for dit hurtige svar i julen, da vores søn var syg - det var utrolig pænt gjort af dig at svare så hurtigt.
I dag var min mand hos børnelægen med vores lille Oliver på 15 måneder (her i landet er det altid specialister, man går til med børnene og altså ikke bare en "normal" læge, selv om barnet ikke er sygt), mens jeg var hos jordemoderen (jeg er nu 16 uger henne!). Jeg vil gerne lige fortælle dig, hvordan det gik, for nu er jeg lige pludselig kommet i tvivl om en hel masse.
Lægen spurgte om hans kost, og min mand svarede, at han spiste mere eller mindre som os, og at han ikke ville blive ammet længere, da han var ca. 13 mdr. Jeg ved ikke, hvad han tror, vi spiser, men han var ikke ret glad for at høre, at han allerede spiste som os! Vi prøver at spise sundt og varieret: frugt og grønt, mørkt brød og pasta og ris, fisk, gode mejeriprodukter med ikke alt for meget fedt og sparer på fedt og kød, drikker vand...osv. Han sagde, at han var for lille endnu til at spise som os voksne, og at hans kost skulle være baseret på mælkeprodukter først og fremmest.
Jeg ved ikke, om jeg totalt har misforstået noget, men jeg troede da, at det var ok at han spiste som os - og selvfølgelig får han da mælkeprodukter hver dag: mælk, yoghurt eller ost osv. Men skal størstedelen virkelig stadig være mælkeprodukter?
Mon det er en forskel på de forskellige landes opfattelser af, hvad et lille barn skal have? Måske "behandler" de et 15 mdr. gammelt barn mere som en baby, end man gør i DK?
Kan du give os et skema med en god daglig kostplan?
Så vejede han ham og grunden til, at jeg er kommet rigtigt i tvivl mht. til kosten er, at jeg ikke synes, at han har taget nok på. Altså sidst han blev vejet var han 12 1/2 måned, og han vejede dengang 9500 g og var 75 cm høj. Denne gang er han 15 måneder og han vejer 9940 g og er 78 cm høj. Lægen sagde ikke noget om dette, men vi synes selv, at det er for lidt, men det går vel heller ikke så hurtigt med væksten længere, som det gjorde i starten - hvad synes du om dette? Han havde vel sagt noget, hvis det var for lidt?
Og så til sidst spurgte lægen: "Hvornår begyndte han så at gå?" og min mand svarede, at han stadigvæk ikke gik og var meget fornøjet med bare at kravle, og lægen var igen chokeret, men sagde ikke mere om det. Altså jeg havde da forestillet mig, at hvis det var så forfærdeligt, at han ikke går endnu, at han så ville fortælle os, hvad vi så skulle gøre ved det, hvis der da er noget at gøre...er der det?
Jeg skal lige sige, at vi er en to-sproget familie. Jeg har hørt, at sådanne børn begynder at tale senere end andre børn - passer det? Og hvis det passer, passer det så også mht til udviklingen på andre områder såsom det at gå - er det derfor, han ikke går endnu?
Det blev noget langt, men jeg havde lige brug for en "dansk mening", for nogle gange kan det virke så fremmed det hele, når man er i udlandet og så bliver man så usikker.
Tusind tak.
Med venlig hilsen
Olivers forældre