Svar: Kost og vejer han for lidt?
12. februar 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Olivers forældre.
Jeg kan godt forstå at I bliver både forvirrede, kede af det og bekymrede. Jeg vil dog starte med at sige, at jeg bestemt ikke tror I har grund til bekymring - der er netop stor forskel på hvad man siger i de forskellige lande, når det handler om børns kost og hvornår man introducerer det ene og det andet.
I følge den danske sundhedsstyrelses retningslinier, så er det fuldstændig korrekt at jeres dreng skal spise familiemad med den alder han har. Altså at kosten skal tage udgangspunkt i det I andre spiser. Det skal naturligvis skæres ud og serveres i stykker som han kan kapere, men maden er det samme. De fleste børn vil i hans alder fortsat have glæde af at få en portion grød om morgenen, det mætter godt og kan være en rigtig god start på dagen, men i løbet af dagen kan han få stort set som I andre.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød eller lignende med mælk og et glas mælk at drikke
Formiddag: ½ bolle med smør, evt. lidt osv. ½ banan eller anden frisk frugt. Vand eller måske lidt juice.
Frokost: Brød med forskelligt pålæg, tilbehør af forskelligt grønt, som gulerod, tomat, agurk, ærter, majs. Gerne rester fra aftensmaden som frikadelle, kylling og lignende. Vand at drikke
Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, müsli, frugtmos, bær. Frisk frugt og ½ bolle med smør. Vand at drikke
Sen eftermiddag: En tallerken med lidt forskelligt grønt som til frokost. Vand at drikke eller måske lidt juice
Aften: Den samme mad som I spiser, ris, pasta, kødsovs, kylling, boller i karry, diverse grøntsager osv. Evt. frugtgrød med mælk til dessert. Vand eller mælk af kop.
Med hensyn til hans mælkeindtag, så bør han ifølge de danske retningslinier ikke få mere end 500ml mælk/mælkeprodukt dagligt. Det svarer til 1-2 glas mælk og en portion tykmælk eller lignende. Da jeres dreng ikke hører til de største så vil det være rigtig godt at I giver ham sødmælk og produkter af sødmælkstypen. Ellers skal han have letmælk. Først efter 3 års alderen må han få de fedtfattige produkter som skummetmælk og kærnemælk.
Det er naturligt at han ikke tager så meget på mere, da hans indtag og lyst til mad er anderledes og da han bevæger sig mere end da han var helt lille. Det vil dog være en god idé at du fortsat sørger for at energiberige hans kost. Det vil sige komme en smørklat i havregrøden om morgenen, lave sovs til maden om aftenen, bruge smør på brøddet osv. Han skal spise sundt og varieret, men skal samtidig også have en del fedtstof stadigvæk.
Med hensyn til at gå, så er det jo meget forskelligt hvornår børn begynder på dette. Jeg får indtryk af at jeres dreng kravler så godt og i så høj fart at han ikke umiddelbart har noget grund til at gå rundt endnu - det går jo meget godt:o)
Det at lære at gå har forskellige faser og i starten vil han begynde at gå ved noget. F.eks. gå langs et bord, så I kan evt. forsøge at hjælpe ham med at rejse sig og gå ved ting. Det er dog også sådan at man jo ikke skal pace børn men forsøge at støtte dem i den udvikling de er igang med. Hvis han ikke viser tegn til at gå når han er 18 måneder, så synes jeg han skal ses af en læge eller fysioterapeut, men indtil videre, så synes jeg I skal se tiden lidt an.
Med hensyn til tosprogede børn så synes jeg det er en gave at vokse op med to modersmål. Man anbefaler normalt at forældre henvender sig til barnet på deres eget modermål, fordi man har meget mere følelser og nuancer med, når man taler sit eget sprog. På den måde vil det således være godt at synge sange, læse bøger osv. på sit modersmål.
Det er rigtigt at nogle børn taler lidt langsommere når det skal forholde sig til to forskellige sprog. Men et eller andet sted så handler det også om at det tager lidt længere tid for barnet at få et ordforråd som er alderssvarende dækkende på det enkelte sprog. Altså jeres søn vil ganske givet have et ordforråd som er alderssvarende, men hans ordforråd vil bestå af ord fra begge sprog - det er jo fuldstændig uden betydning, hvis I begge taler de to sprog, så gør det jo ikke spor at han blander sprogene sammen. Han vil jo tale ligeså meget som børn der kun taler et sprog og stille og roligt vil han så lære at skille tingene ad.
Jeg mener ikke at der er en sammenhæng imellem at være tosproget og så den motoriske udvikling.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og håber I er blevet beroliget lidt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske