Svar: Søvnbesvær
12. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Heidi
Jeg kan godt forstå at du er ved at gå ud af dit gode skind, for det nærmer sig jo nærmest torturlignende tilstand at blive vækket så tit:o(
Det lyder som om din datter har det der hedder vanebetinget afbrudt søvn. Det betyder at hun har fået en vane med at hun skal have sutten eller holde i hånd for at falde i søvn. Det er det genkendelige, det trygge for hende, at hver gang hun vågner så kommer din hånd og så sover hun videre. Men når hun fornemmer at hånden er væk, så vågner hun igen - hånden skal simpelthen være der for at hun kan sove roligt.
Du skal således finde en substitut for din hånd. Sutten er sandsynligvis ikke nogen løsning, med mindre hun vil kunne finde den selv, hvilket mange børn skal være 9 måneder før de kan. Men det er et forsøg værd. Her kan I prøve at give hende flere sutter i sengen og evt. have en sutteklud, f.eks. en stofble trukket igennem en sut eller to, som hun kan have liggende hos sig. Det kan hjælpe hende til selv at finde den.
Hvor mobil er hun? Jeg tænker nemlig at nogle gange så hjælper det at få barnet til at ligge på maven, så måske skulle du prøve at putte hende på maven, når hun skal sove lidt længere. Jeg ved godt at hun ikke bør sove på maven normalt, men I skal jo også have tingene til at fungere. Du skal så bare være opmærksom på at hun ikke har dynen for langt op over sig, da hun ikke må få det for varmt. jeg tænker at dette kan være en mulighed, da det lyder som om at jeres datter sover i samme værelse som jer.
En anden mulighed er jo at flytte hende ud af soveværelset hvis I har mulighed for dette. Hvad ville der ske, hvis du ikke reagerede hver gang hun vågnede lidt? Det er naturligt at hun virker vågen om natten, men reelt er hun måske slet ikke vågen men i gang med at skifte søvnfase og vil her småklynke, græde, lave søge og suttebevægelser. Hun kan sagtens virke vågen uden at være det og vil måske, hvis du lader hende være (hvilket er lettere hvis hun sover for sig selv) selv finde ud af at komme videre i søvnen, trille om på siden eller maven og finde ud af at sove.
Du kan overveje om noget kunne hjælpe din datter til at falde i søvn. Nogle børn har brug for at der er lidt lys i rummet, andre sover bedst i fuld mørke. Nogle børn har gavn at lidt musik som spiller lige så stille, en spilledåse der kan trækkes op osv.
Det er en vane I skal have brudt og det er vigtigt at du siger til dig selv at din datter også har brug for at kunne sove igennem, ligeså vel som du har. I har alle brug for en sammenhængende nattesøvn, så det er ikke kun for din skyld - det er også for din datters skyld.
Nogle gange er man nødt til at 'holde sig væk' eller simpelthen lade far tage over, måske lade hende passe en nat af bedsteforældre - altså lade nogen forsøge sig, som har en anden måde at tackle tingene på en du har. Ikke fordi du gør det forkert, men fordi du måske har svært ved ikke at trøste og give hende en hånd. Når det er svært for dig, så er det også svært for din datter og derfor svært at løse. Kommer andre på banen, sker der nogle gange det at hun reagerer anderledes, lidt som at 'det er alligevel ikke mor, så jeg kan ligeså godt lægge mig til at sove' og så kan cirklen brydes.
Nogle gange vil det være den bedste løsning at forsøge at gøre noget andet end det du gør. Altså forsøge med stillingsskift, musik osv. Det handler om at komme væk fra den vane, som I har og få skabt en ny rutine. Vælg dog noget, som vil være godt for jer også fremover, så man ikke bare udskifter en dårlig vane med en ny dårlig vane:o)
Håber du kan bruge mine tanker videre frem. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske