Brev:
Ændring af sovevaner - 4 mdr.
23. december 2003
Alder:
4 mdr.
Ændring af sovevaner - 4 mdr.
Jeg har en dreng på 4 mdr. som altid har sovet godt om natten (ca. kl. 20.00 - 08.00 afbrudt af 1-2 måltider). Der har ikke været problemer med at få ham til at sove - vi har bare puttet ham og sagt godnat. Om dagen har han sovet meget ustabilt i dagtimerne - oftest kun ca. 45 min ad gangen.
For ca. 4 uger siden begyndte pludselig at sove meget uroligt om natten - skal have sutten ca. hver time. Han bøvler rundt og klynker men det bliver sjældent til rigtig gråd og han vågner heller ikke helt op. Jeg føler ikke, at han på noget tidspunkt får en rolig og sammenhængende søvn.
Det hjælper om regel bare at putte ham/holde ham i hånden/give ham sutten - men der går ikke mere end max. 2 timer så er den gal igen. Til gengæld sover han nu rigtig fint om dagen - 1 x 3 timer og 1 x 2 timer - det er ofte mig der vækker ham for at han ikke skal sove for lang tid. Jeg har forsøgt ikke at lade ham sove særlig meget i løbet af dagen og det har ingen effekt på natteroderiet.
Vi har fuldstændige faste soveritualer og han sover i sin vugge lige ved siden af mig (han har ellers uden problemer sovet i eget værelse fra han var 2 mdr.) Jeg har forsøgt at tage ham over i vores seng, men det gør bare det hele meget værre.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham til at sove bedre og hvorfor opfører han sig sådan?
Min sundhedsplejerske mener, at han har byttet om på nat og dag - men burde han så ikke være vågen om natten?
Med venlig hilsen
K