Svar: Ændring af sovevaner - 4 mdr.
23. december 2003
Alder:
4 mdr.
Kære K
En del børn bytter om på dag og nat, så det kan sagtens være det din søn er begyndt på. Det kan også være at han er ved at være lidt mere sulten. Måske også fordi han sover meget om dagen og derfor ikke får så meget mad i løbet af dagtimerne?
Du kan prøve at lægge ham lidt hyppigere til. Det kan være med til at øge din mælkeproduktion, hvis du ammer. Hvis det ikke virker, kan du give ham lidt ekstra mad til natten.
4 mdr. gammel kan du tilbyde ham lidt modermælkserstatning eller vælling. Hvis ud giver vælling må han højst få to flasker i døgnet frem til 6 mdr´s alderen, på grund af det høje proteinindhold.
Forsøg at holde ham igang om dagen, så han har de fleste vågne tider der. Accepter at han ikke vil sove i din seng, det kan gøre nogle børn mere urolige.
Vær opmærksom på at han også drømmer og netop derfor kan vågne halvvejs op om natten, lave grimasser og sige forskellige lyde. Prøv at trække tiden lidt og se om ikke han falder i søvn igen af sig selv. Hjælp ham evt med at skifte stilling undervejs. Det kan godt være en løsning at give ham sutten, men det kan også medføre, at han kommer ind i en vane med at skulle have sutten, hver gang han taber den. Når han så bliver ældre vil han stadig vågne, fordi han forventer at du er parat med sutten. Det kan være lidt uheldigt på længere sigt.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske