Svar: Vil ikke spise - 12 mdr.
12. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Du skriver at din dreng for det meste spiser i dagplejen og det er således hjemme at han ikke spiser - hvorfor ikke det?
Det kan der jo være mange grunde til. Jeg vil nævne lidt og så må I vurdere, hvad kan være relevant i forhold til jeres familie.
Man skal jo altid være sikker på at det ikke handler om at jeres dreng ikke er mundmotorisk parat. Men hvis han generelt udvikler sig normalt og ikke har haft nogen problemer generelt, så burde det ikke være det.
Så derfor må jeg sige at det handler om tilbuddet af mad. Som udgangspunkt skal jeres dreng serveres det samme som I spiser. Han er så gammel nu at han godt ved, at han ved at knibe munden sammen kan blive centrum for middagsbordet, få jer til at lave noget andet osv. Så det bedste I kan gøre er at sætte ham til bords sammen med jer, servere det samme som I får og give ham ro til at spise. Han skal ikke tilbydes alt muligt andet, når I spiser almindelig fornuftig mad.
Det handler også meget om at det skal være rart at spise. Det skal være hyggeligt at spise sammen. Derfor skal I overveje hvordan stemningen er. Er I gode til at spise sammen, er I gode til at hygge jer med maden og omkring bordet. Det at spise skal være en fælles oplevelse, hvor man taler om hvad der er sket i løbet af dagen, taler om maden osv. og taler i et ganske almindeligt toneleje.
Hvis forældre skændes meget eller stemning er spændt og kold, så kan et lille barn som han sagtens reagere med ikke at ville spise. Hvis forældrene selv har svært ved at spise, hvis mor f.eks. har en spiseforstyrrelse - så er det igen svært for et barn at spise. I voksne fungerer således som rollemodeller for jeres dreng, han bruger jer som et spejl, han gør som han ser I gør og påvirkes af det I gør.
Nogle børn er også meget afhængige af hjælp til at samle sig om maden. En børnetallerken der er fyldt med tegninger kan nogle gange fjerne fokus fra maden på tallerkenen. Her er det så vigtigt at man giver barnet en ensfarvet tallerken i stedet. Det kan også hjælpe barnet, hvis maden ikke serveres i alt for store mængder, da det kan virke overvældende og fjerne appetitten.
Mad med farver appellerer også til lysten til at spise og det er derfor en god idé at servere lidt ærter, majs, gulerod og rød peberfrugt sammen med den grå leverpostej.
Det er vigtigt at fokusere på at hans skal spise lidt men tit. Altså fortsat rigtig mange små måltider i løbet af dagen. Måltiderne foregår ved spisebordet, så han ved hvad det handler om. Maden er som I andre spiser og så skal det være hyggeligt. I dagplejen spiser børnene sikkert sammen og det nyder han - derfor spiser ham:o)
Håber I kan bruge mine tanker. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske