Brev:
Morsyg pige 2½ år
12. februar 2007
Alder:
2 år, 6 mdr.
Morsyg pige 2½ år
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål til dig. Det drejer sig om min datter som nu er 2,5 år. En dejlig, varm og følsom pige.
Hun er MEGET morsyg - læs "rigtig, rigtig meget". Det har hun faktisk altid været, så det med en fase tror jeg ikke helt på. På mange måder synes jeg, at det er fint, at hun giver udtryk for, hvad hun vil have, og at hun ikke bare springer i armene på hvem som helst. Men samtidig synes jeg, det er dejligt, når jeg oplever hende være glad for f.eks far eller mormor. Jeg synes, det er en skøn tanke, når hun er på tur med far og jeg ser dem hygge sig sammen.
Den ene ting er alle hverdagstingene - hvor det helst skal være mor til det hele, men nu er der blevet problemer med aftenputningen, og det er ved at gøre mig lidt desperat.
Hun har altid været meget nem at putte - og lige på dette område nem for os begge to. Men nu vil hun kun puttes af mig. Når jeg gør det hele - læser og synger er der ingen problemer. For tiden lægger hun sig ofte til at sove uden problemer, men der er også perioder, hvor hun helst vil sove i min seng - hun kalder når jeg er gået og vil ind i min seng (altså der hvor både far og mor sover).
Nu kan min mand godt læse og synge, men så snart han forlader hendes værelse, kalder hun på mig. Hvis min mand går tilbage, bliver situationen kun mere anspændt, og det ender med, at jeg står med en meget ked af det pige, som jeg ikke på nogen måde kan berolige, før hun ligger i min seng. Her falder til ro med det samme.
Jeg er bare sådan i tvivl om, hvad der er det rigtige at give min pige. Lige nu tænker jeg, at det er meget forkert, det vi gør. Hun lærer i hvert fald, at hun ikke kan stole på det vi siger - for min mand prøver jo, indtil han giver op, og derefter prøver jeg indtil jeg giver op og hun ender i min seng.
Jeg vil så gerne give hende det, som hun har brug for, da mange ting indtil nu har fungeret sådan - hun havde en periode, hvor hun ville sidde på skødet af mig når vi spiste - det fik hun lov til og efter kort tid var der ingen problemer, hun har tidligere fået lov at putte i vores seng, men efter noget tid, var der ingen problemer med at putte hende i hendes egen seng. Det er som om, at det tidligere har været sådan, at har hun fået noget af den tryghed hun har bedt om har det givet hende det, hun havde brug for at fortsætte.
Jeg er bare så frustreret over den måde, det har udviklet sig på pt!
Har du ikke et godt forslag til hvordan vi kan gribe sagen an?????
Mange hilsner fra
Susanne