Brev:
8½ mdr og vil stadigvæk ikke spise..
12. februar 2007
Alder:
8 mdr.
8½ mdr og vil stadigvæk ikke spise..
Hej Helen.
Jeg har skrevet til dig før ang min datter der ikke vil spise, men nu er jeg helt på bar bund.
Min datter er 8½mdr og er ikke særlig glad for at spise, som jeg har fortalt før. Men nu synes jeg at det er blevet værre.
Jeg føler slet ikke jeg kan få noget mad i hende. Dagen ser ud som følgende:
7-7.30 vågner og for tilbudt ½ bolle med ost til morgenmad samt frugt. Der bliver måske spist 1/4 bolle og to stykker frugt, så vil hun ikke have mere. Vender hovedet væk og græder. Hun får mælk at drikke til. Jeg har prøvet at give hende lidt inden hun spiser og så ellers efter hun har spist, for mælk mætter jo.
Kl 8.30- 9.00 bliver hun lagt til at sove formiddag. Der er hun træt, og jeg tror hun bliver så hurtig træt, fordi hun ikke får noget mad.
Ca kl 10 vågner hun og så leger vi lidt på gulvet. Hun virker glad og kravler derud af og pludre og griner.
Omkring kl 11- 11.30 laver jeg rugbrødsmadder. Det variere hvad jeg giver hende på, leverpostej, torskerogn, makrel i tomat, smøreost. Jeg laver nogle agurke stænger ved siden af så der er lidt sundt. Hun får de små madder tilbudt, spiser måske 10 små bidder og så vender hun hovedet væk, nej vil ikke have mere. Agurker spiser hun lidt af, og så gider hun heller ikke det. Hun får tilbudt mælk til maden, og hun vil meget gerne drikke. Jeg holder igen med mælken, da den jo mætter.
Da jeg helst ikke vil tvinge mad i hende, så stopper jeg med at give hende mad efter vi har siddet i ca 30 min.
kl 12 ca bliver hun lagt ud til eftermiddagslur.
Det afhænger lidt af dagene hvad tid hun vågner, men mellem 1 til 2½ timer.
Når hun vågner er hun glad og frisk, virker ikke specielt sulten.
Ca kl 3 tilbyder jeg hende lidt frugt, hun tager lidt, men vender igen hovedet og nej tak.
kl 17.30 spiser vi aftensmad. Her får hun hvad vi andre spiser det er for det meste kartofler og grønsager og kød. Hun får ca 1 kartoffel og lidt andet grønt. Hun spiser ca halvdelen og så vender hun hovedet igen og vil ikke have mere. Hun vil stadigvæk meget gerne drikke mælk.
Omkring kl 19- 19.30 bliver hun lagt i seng, og kl 20.30 vågner hun og er sulten. Hun får ca 150 ml vælling, for at mætte hende lidt.
Om aftenen når vi ligger hende i seng, er hun meget svær at få til at sove. Hun vender og drejer sig i sengen, ligger på alle fire eller rejser sig på knæ og kigger ud. Det kan godt tage 1 time før hun overgiver sig. Der er ikke meget gråd/brok i det, hun ligger for det meste og snakker og leger.
Når vi giver mad, kan det tage fra ½ time til 3/4 at give hende mad. Jeg vil som sagt ikke tvinge mad i hende, det er derfor vi sidder så længe, få så tager hun lidt ind imellem.
Vi har ikke oplevet at hun skriger efter mad, det gjorde hun heller ikke da hun var helt lille. Jo, der inden vi skal have aftensmad, der er hun utilfreds, men det er der jo ikke noget at sige til, hun har jo ikke rigtigt fået noget mad i løbet af dagen, synes jeg.
Jeg håber du kan hjælpe mig.
Hilsen den fortvivlede mor.