Svar: 8½ mdr og vil stadigvæk ikke spise..
12. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Måske er det nu at du skal prøve at gå lidt tilbage til skemaden igen, således at din datter både får skemad og også får mad, som hun selv kan spise - altså ikke endten eller men både og.
Hun har tidligere været glad for grøntsagsmos og du kan derfor prøve om det kan have interesse til frokost enten før eller efter rugbrødshapserne, så du på den måde sikrer dig at hun bliver fyldt ekstra op.
Jeg tænker også at du måske skal udnytte tiden, hvor hun vågner af lur. Ofte er børn tørstige og derfor modtagelige for at spise lige når de vågner og de spiser derfor mere efter at have sovet end de gør inden de sover. Måske skulle du derfor overveje om det kunne være en idé at tilbyde hende lidt frisk frugt eller måske lidt frugtgrød med mælk på når hun vågner kl.10 og så forsøge med frokost igen omkring kl 12. Middagsluren kunne så være kl. 13.
Det samme om eftermiddagen, hvor hun vågner frisk - her er hun måske også modtagelig for lidt tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, ½ bolle eller hvad du kan finde på.
Når det er sagt, så er det jo heller ikke sådan at din datter ikke spiser. Hun tager jo imod det, hun spiser bare ikke store mængder. Og i den forbindelse har du fuldstændig ret i at det er vigtigt ikke at presse hende unødigt.
Du beskriver også en pige som lyder til at trives, hun udvikler sig, hun er glad, igang med at kravle osv. og hun lyder ikke til at være en pige som mangler noget. Derfor må du prøve at sige til dig selv at det er okay - du tilbyder og så kan du ikke gøre så meget andet. Du må tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov.
Samtidig lyder det helt fornuftigt og som om du fortsat har begge ben på jorden:o) - sikrer dig at hun ikke drikker for meget mælk, sørger for at hun tilbydes alle mulige forskellige slags fødevarer osv. Det er helt fint.
Så fortsæt stille og roligt med lidt ro i sjælen og prøv om mine råd idag hjælper dig lidt videre. Det håber jeg:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske