Brev:
Fra mos på glas til hjemmelavet mos?
12. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Fra mos på glas til hjemmelavet mos?
Hej Helen
Nu har jeg igen brug for et par gode råd mht. mad for vores datter på 7 måneder.
Da jeg startede på arbejde efter nytår og min mand gik på barsel valgte vi at give vores datter mos fra glas indtil vi kom ind i de nye rutiner. Mad har aldrig interesseret hende specielt meget, og vi tænkte det var en god måde at få hende til at smage nogle forskellige ting. Det er da også lykkedes, hun spiser med stor fryd alle 8-9 varianter. Hun spiser 3 hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider om dagen
Men nu hvor der er mere styr på hverdagen vil specielt jeg gerne over til den hjemmelavede mos, dels er købemaden jo dyr, og dels vil jeg gerne at hun spiser mere af vores mad og prøver en konsistens der er anderledes end købemaden, som er ret cremet i den. Det virker ikke helt som om hun har fanget det med at tygge endnu, hun tygger løs på sit legetøj, sine fingre osv., men maden bliver bare sunket, og der er jo heller ikke meget at tygge på i købemaden.
Så vi prøver - for det meste om aftenen når jeg er hjemme - at give hende enten det samme som vi spiser (f.eks. pasta og kødsovs) eller mos af grøntsager og kød, godt moset, men alligevel grovere end købemosen. Vi spiser sammen ved bordet, og hun sidder i sin højstol og synes det er vældig hyggeligt. Men maden, den ryger ud igen. Hun åbner munden for de første par skefulde, men så snart hun får det ind i munden spytter hun det ud igen. Hvis hun får sunket det (ved en fejl, virker det som) kan hun godt få opkastningsfornemmelser og kaste op. Vi har så de sidste par dage prøvet at give hende købemaden i stedet, og her ryger der lidt mere ned, men ikke voldsomt meget.
Så jeg er lidt i vildrede med hvad vi gør. Skal vi blive ved med at prøve den hjemmelavede mos om aftenen, og er det i så fald med at prøve med få ting eller skal det hellere være alt muligt? Jeg kan ikke helt finde ud af om hun bliver forvirret over forskellige ting eller om hun synes det er kedeligt hvis det er det samme hele tiden. Eller skal vi prøve at blande lidt hjemmelavet mos i købemosen og så regulere det så det efterhånden bliver mere hjemmelavet mos og mindre købemos? Eller skal vi prøve at lade hende sidde med det selv, og måske give hende mad for sig selv i stedet for sammen med os? Eller mon det kommer af sig selv når hun bliver lidt ældre - flere andre ting er jo sket fra den ene dag til den anden, og jeg er også godt klar over at børn ikke er ens, og at de ikke gør ting i samme tempo.
Som du nok kan høre er jeg temmelig forvirret, og også frustreret over at stå og lave en masse forskelligt hver aften som bare bliver spyttet ud igen. Samtidig er jeg også rædselsslagen for at hun skal kaste op, det har vi prøvet nogle gange, og det er bestemt ikke sjovt.
Håber du har nogle råd og ideer
Mange hilsner Anne