Svar: Fra mos på glas til hjemmelavet mos?
12. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Jeg synes det er rigtig dejligt at høre at din datter spiser og er glad for mad, at det så er købemad står til at ændre på, hun er jo endnu ikke så gammel:o)
Sundhedsstyrelsen taler om at der mellem 7-8 måneder er et vindue, som man skal sørge for at udnytte. De skriver: "Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders-alderen, hvor barnet lettere accepterer ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (sst. 2005, anbefalinger for spædbarnets ernæring).
Det er således fuldstændig alderssvarende at det er nu du vil forsøge at ændre din datters madindtag:o)
Du kan gøre to ting og det er forskelligt, hvad der virker bedst, så du må forsøge dig frem.
Du kan vælge at gøre maden langsomt mere grov, dvs. starte morgenen med en portion havregrød som i sig selv har en lidt grovere konsistens, give grøntsagsmos med kød/fisk i til frokost og om aftenen og her mose grøntsagerne med en gaffel i stedet for en blender, bruge lidt godt kogt pasta, ris og lignende som er med til at give maden lidt struktur og mindre lind.
Det hjælper nogle gange at blande den industrielle meget bløde mad som din datter kender smagen af og er glad for, sammen med lidt af jeres mad. At du således prøver at komme lidt af jeres pasta i stykker i, at du bruger din egen kartoffelmos og kommer lidt glasmad på osv.
Du kan dog også gøre det at du serverer tingenen adskilt. Nogle børn har rigtig svært ved at finde ud af at det er 'klumper/stykker' i maden og er derfor næsten ved at kaste op over det. De er vandt til at maden bare glider ned og bliver lidt 'snydt' af at der pludselig er mere struktur og kan ikke forholde sig til det. Til disse børn er det derfor en meget god idé at servere tingene adskilt.
Altså ved siden af grøntsagsmosen til frokost og aften forsøge med indmaden af en frikadelle (kød/fisk), lidt pastaskruer, rugbrødshapsere, små blomkål- og broccolihoveder osv. som hun selv kan sidde med. Så bliver hun ikke forvirret over at noget skal synkes og noget skal arbejdes med i munden, hun kan se forskel.
Du skriver at hun egentlig ikke spiser så meget om aftenen, hverken af det ene eller det andet og jeg tænker at dette hænger sammen med at hun nok er lidt træt på det tidspunkt. Det gør ikke så meget, det vigtigste er at hun spiser og har interesse for at komme mad i munden og det kan godt være at interessen og overskudet til dette er større om dagen. Prøv derfor at udnytte frokosttiden til at servere lidt forskelligt og gerne lidt rester fra aftensmaden, så hun vender sig til det.
Generelt synes jeg det er en god idé at I spiser sammen. Det kan nogle gange være nødvendigt at hun lige bliver spist af men en portion grøntsagsmos lige inden i sætter jer til bords fordi det er lettere for hende at koncentrere sig. Men ved bordet kan hun så få lidt at sidde med selv, af den mad I andre spiser.
Jeg tænker at hun er for lille til at sidde selv og bare få maden serveret. Hun har fortsat brug for din hjælp til at spise og det er vigtigt at måltidet er hyggeligt og at I spiser sammen.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre og at du nu har mulighed for at finde ud af hvordan du kan gå videre frem. Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske