Brev:
Utilfreds lille fyr på fem måneder
13. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Utilfreds lille fyr på fem måneder
Kære Helen
Så er jeg her igen. Tak for alle dine gode råd - vi har stor fornøjelse af dem. Og det er faktisk også gået rigtigt godt.
Vores lille søn (som i øvrigt hedder Jens! Det går op for mig, at jeg aldrig har skrevet det ;)) har guddødeme sovet igennem en hel uge!!! I seng kl 20:30, mælk kl. midnat og kl. 7:30!!
Det var så i sidste uge - nu er der gået rod i det igen. Det vil sige - vi har problemer fra klokken 4, hvor han godt nok er vågen (vågner hver halve time indtil 6:45 hvor vi står op). Jeg har forsøgt at skære hans lure lidt ned om dagen - kan det være det, der volder problemer?
Før (mens det stadig gik godt om natten) sov han 3 timer om formiddagen og 2 timer om eftermiddagen. Nu vækker jeg ham efter 1,5-2 om formiddagen og maks 2 om eftermiddagen (jeg prøver at følge det skema du lavede til os). Jeg troede egentlig, at han sov for meget om dagen... men det gør han måske slet ikke...? Han er 5 måneder og en uge. Han går i seng klokken 20:30 - men er faktisk totalt udmattet allerede klokken 20. Han spiser nu 2 x grød om dagen (af 1 dl) og så 550-600 ml mælk (de 350 vælling). Om natten spiser han så 100-200 ml mælk. Kan det være rigtigt, at han har brug for 16,5 timers søvn?
Det var jo SÅ skønt i sidste uge - meget mere end jeg egentlig kan forvente af ham. Det ved jeg godt. Men nææææh hvor var det fedt. Og jeg kan mærke på mig selv, at jeg går helt i panik, når nætterne går i ged igen, efter de første 4 måneder, hvor han vågnede hele tiden og ville spise.
Han har det med at lave en stor ble om natten pludselig - kan det simpelthen være, at vi stopper for meget i ham? Jeg synes tit jeg skal bakse med mælken for at få ham til at drikke den. Men jeg er så ængstlig for mine nætter, at jeg hele tiden tænker, at han jo SKAL have noget mælk ;) Rigtigt åndsvagt, men jeg var så træt til sidst, at jeg kunne kunne have tilstået mordet på Palme, hvis det havde hjulpet!!! Hahaha ;)
Udover det: Han er GODT nok gået i hyle-mode igen. Det er som om, han SKAL sidde hos en af os hele tiden og vil underholdes konstant. Han hviner og hyler højt, hvis man forsøger at lægge ham fra sig i 5 minutter. Vi er hjemme begge to, så det er ikke fordi, vi ikke underholder ham. Det gør vi! Men det er lidt vildt for tiden - og jeg går for det meste smadret i seng og er ked af, at han virker så utilfreds. Tænker: Støn, kan jeg ikke læse mit barn?!
Han kan endnu ikke vende sig og bliver atter vred over at blive lagt på maven. Han kommer fint op i strakte arme og kan få hovedet meget højt op. Vores fysioterapeut siger, at han er rigtigt stærk. Men vende sig vil han ikke og han bliver gal, når jeg skubber let under fodsålerne på ham for at hjælpe hans små flaksende ben med at kravle (han spjætter løs). Hvad kan vi være ude i her? Seperationsfasen? Motorisk frustration?
Stakkels Jens, tænker jeg de fleste dage - og når jeg er træt: "så læg dig dog ned og leg i bare 10 minutter for pokker drengebarn";) Tager ham selvfølgelig op og prøver alt, hvad jeg kan at få ham i bedre humør.
Kærlig hilsen
Mor K