Brev:
Opdragelse - 16 mdr
13. februar 2007
Alder:
16 mdr.
Opdragelse - 16 mdr
Hej Helen
Jeg skriver fordi jeg lige har brug for lidt råd igen.
Benjamin er nu snart halvandet år og der opstår efterhånden en del situationer, som jeg stå lidt clueless overfor.
En af de dagligt tilbagevendende situationer er hvor Benjamin skal spise. Til frokost nægter han for det meste at skulle spise selv. I dagplejen kan han dog sagtens selv, problemet er kun herhjemme. Han vil underholdes og vil have alt, hvad der står i nærheden af ham, så han kan sidde og lege imens jeg mader ham.
Jeg er nok lidt pulret, fordi jeg vil jo have, at han skal spise, så jeg giver for det meste op og mader ham. Jeg synes jo bare, det er en lidt uholdbar situation, for han skal jo lære at kunne sidde selv og spise så jeg kan foretage mig andet end at sidde og kigge/underholde på ham.
Jeg har i tankerne, at det bare ikke er spændende nok for ham at spise, det er kedeligt, han mister hurtigt interessen. Jeg føler at det er blevet en magtkamp, hvor han har fat i den lange ende. Jeg har til tider lyst til at lade ham blive siddende i stolen og hyle og skrige indtil han er færdig og har forstået at han ikke kan vinde... Er jeg fuldstændig galt på den?
Situationen ved morgenmaden er endnu værre. Han får altid havregrød til morgenmad, hvilket han elsker. Jeg har prøvet at lade ham spise selv, men det virkede lidt som om at han blev ked af det, fordi han er meget sulten om morgenen og det gik for langsomt, når han selv skulle. Nu er problemet bare, at han flipper mildest talt helt ud efter en kvart portion havregrød, fordi så er det ikke interessant mere, han nægter at spise og hyler fordi han ikke får sin vilje og bliver sat ned.
Umiddelbart ville jeg jo sætte ham ned og sige, at så er han færdig med at spise, men frygter lidt at han så ikke får nok mad.
Skal jeg blive lidt hårdere og tænke at han spiser hvis han er sulten og derfor lade ham slippe? (jeg tænker bare lidt at han hurtigt kunne blive en der spiser lidt, men hele tiden, hvis han ikke får en ordentlig portion)
Når det kommer til stykket har jeg nok været lidt for eftergivende overfor ham. Jeg har nok i mange tilfælde tilladt nogle ting og ikke været konsekvent nok med at fastholde, at man spiser sin frugt og mad ved bordet, ikke imens man løber rundt og leger.
I henhold til at lade ham sidde i stolen og få hysteriet overstået skal det siges at han er begyndt at have sine små hidsighedsanfald, hvilket jeg tolker madsituationen som værende.
Jeg vil meget gerne høre hvad din mening er om det.
Hilsen Camilla