Brev:
Lidt af det hele 6 måneder
14. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Lidt af det hele 6 måneder
Hej Helen
Så har jeg igen et par spørgsmål ang. min søn, der blev 6 mdr. for et par dage siden.
For det første: Han har altid været meget glad for at stå, og han har i den sidste mdr. vendt sig fint fra mave til ryg (er ikke så vild med at ligge på maven, så vender sig gerne meget hurtigt, når jeg har vendt ham). Men han vender sig ikke den anden vej, og han sidder ikke. Hvornår "bør" han kunne de ting, og er det noget vi skal træne med ham? Jeg tænke nemlig, at når han ikke selv kan sidde, så kan det måske skade hans ryg, at vi sidder meget med ham på gulvet for at øve ham i det - men er det rigtigt?
For det andet: Han har de sidste par dage ikke ville spise skemad. Han begyndte på det, da han var 4 mdr, og har altid været glad for det. Jeg er begyndt at bruge andre råvarer i hans mad, så der burde være andre smagsoplevelser. Og jeg kan ikke umiddelbart se nogle tænder på vej (han har ingen endnu). Så jeg kan ikke rigtig finde nogen grund hertil. Han er virkelig sur når jeg prøver at give ham skemad, men flasken vil han gerne have. Har du nogle ideer til, hvad der kan være årsagen hertil?
Jeg tænker på om det kan hænge sammen med mit tredie spørgsmål: Hvornår skal jeg stoppe med at give ham mad om natten?
Hans dag forløber nogenlunde sådan her:
Står op 5.15-5.45 (hvilket jeg da også synes er lidt tidligt...nogen tanker heromkring, eller er det bare sådan...)
kl. 6.30 150 ml mme
7.30-9.30 første lur
9.30 bliver tilbudt grød med frisk revet frugt - vil normalt spise ca. 2 dl. men vil nu ikke
10.30 150 ml. mme
11.30-13.30 lur nr. 2
13.30 grøntsagsmos med kød/fisk - normalt igen ca 2 dl, men vil nu ikke spise
14.30 150 mme
15.30-16.30 3. lur
16.30 grød med frugt - varierer meget, hvor meget han vil spise
17.30 150 ml. mme
19.00 godnat med 250 ml. mme
22.30 200 ml. mme
01.30 150 ml. mme
4.30 100 ml. mme
Jeg er i tvivl om hvornår jeg skal stoppe med at give ham hans mad kl. 01.30 og 4.30 - er det nu, når han er 6 mdr. jeg skal vænne ham fra det, eller bør jeg vente. For det første vil det jo være rart at få det mere søvn, og for det andet kan det vel have indflydelse på, at han ikke vil spise mad om dagen?
Han er forøvrigt ca. 75 cm. og vejer ca. 9,5 kilo, så det er vist ikke kalorier han mangler :)
Håber igen du kan hjælpe mig
Hilsen Nathalie