Svar: Lidt af det hele 6 måneder
14. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Nathalie
Det er fortsat en rigtig god idé at du hjælper din dreng med at bevæge sig rundt og trille. Det er fint at han vender fra mave til ryg og det er helt okay at han konsekvent vender sig, hver gang du lægger ham på maven - det skal dog ikke forhindre dig i fortsat at lægge ham på maven så meget som muligt.
Hjælp ham med at trille fra ryg til mave ved at han ligger på ryggen og du tager fat om læggen og bøj i hans hofter og knæ. Lad hans underkrop rulle fra side til side. Hjælp ham med at dreje fra side til side, ved at lade ham række efter noget legetøj. Lad ham også ligge på ryggen, grib om hans hænder og håndled og lad ham selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter forsigtigt op at stå. Og lad ham ligge på ryggen, hvor du cykler med hans ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'.
Det er ved at trille omkring, dreje og ligge i maveliggende stilling at han får styrke nok til at sidde. Det er ikke ved at sætte ham op og træne siddende stilling.
Når han sidder så læg mærke til hvordan hans ryg er i faconen. Bøjer han sammen i ryggen og falder forover og til siden, så er han endnu ikke stærk nok i ryggen til at side, men kan han holde ryggen rank selvom det er kortvarigt, så må han gerne sidde lidt f.eks. i sin høje stol imens han spiser. Når han så falder sammen i ryggen så skal han ned på gulvet igen.
De fleste børn er mellem 8-9 måneder før de kan sidde selv og har balance og tager fra med armene, hvis de er ved at falde til f.eks. siden.
Med hensyn til hans manglende interesse for mad, så kan dette naturligvis godt skyldes tænder. Men det kan også sagtens være fordi han gerne vil til at have meget mere af det, som han kan se at I spiser. Det er vigtigt at du forsøger at give ham mere og mere familiemad og du må meget gerne give ham en brødskorpe og lignende at sidde med i hånden, naturligvis under opsyn.
Rent ernæringsmæssigt har han ikke længere behov for mælk i tidsrummet mellem kl. 24-06. Han er stor nok til at kunne tage sit behov i løbet af dagen og aftenen. Du har derfor ret i at det kunne være en idé at få flyttet mælkemåltiderne om natten væk og sikre ham behovet i løbet af dagen, så I alle kan få en sammenhængende søvn.
Når jeg ser planen igennem, så tænker jeg at det umiddelbart ser okay ud, jeg har dog et par forslag til ændringer. Mit forslag lyder således og det er med udgangspunkt i de tider du har givet mig:
Tidlig morgen (5.30-6): MME. Kan han ikke få det når han vågner, så sover han måske lidt længere og I kan stå lidt senere op. Så vil hans første lur også komme til at ligge lidt senere.
Morgen (8): Grød evt. med frugtmos, vand eller mælk af kop
Formiddag (9): Flaske med mme og puttes til første lur
Frokost (11.30-12): Evt. grøntsagsmos med lidt kød/fisk eller en flaske med mme.
Puttes til middagslur (13): Evt. med en flaske mme
Eftermiddag (15.30-16): Flaske med mme
Aften (18): Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop. Evt. efterfulgt af flaske afhængig af mængden han spiser. Ellers kan han få flaske når han så puttes kl. 19.30
Puttes kl. 19.30 med en flaske mme eller måske vælling
Sen aften (23): Flaske med mme
Nat: Vand
Som du kan se her, så prøver jeg nu at foreslå en plan hvor der kun indgår 2 lure dagligt. De fleste børn vil i alderen 6-7 måneder nogle dage fint kunne nøjes med de to lure og andre dage vil de så fortsat have behov for tre - den fleksibilitet må der være.
Han er jo en stor dreng og virker normalt til at være sulten og spise store portioner. Derfor tænker jeg at du måske nu skal give ham skemad 3 gange dagligt og samtidig sørge for at han også får flaskerne tilbudt. Det er jo en balance imellem at give ham både mæthed og ro i maven og ikke så meget at han overfodres og derfor ikke kan sove:o)
Håber min plan virker. God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske