Svar: Sker der noget omkring 4 måneder?
14. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig fint fornemmet at din dreng er lidt utilfreds i øjeblikket og ganske givet igang med et udviklingstrin. Det viser sig ofte netop ved en pylren og lidt ekstra gråd og når så barnet har lært sig nye færdigheder, så falder der igen lidt ro på indtil næste udviklingstrin så er igang:o)
Jeg kunne forestille mig at din dreng lige i øjeblikket bruger rigtig mange kræfter rent motorisk. Han øver sig i at trille, måske har han allerede lært sig det og måske er det stadig rigtig svært for ham. Ofte trille børn fra mave til ryg først og først senere fra ryg til mave. Det er et tidspunkt hvor de også begynder at skulle styre deres arme mere og hvor armene tit 'flyver', så ledes at når de ligger på maven og kæmper for at komme rundt, så ligger de og spærrer med armene og kan ikke komme nogen steder - det giver en del frustration.
Det er også en alder, hvor de forsøger at bruge deres hænder mere. Gribe fat i ting, tage ting i munden og derfor også prøver mere bevidst at række ud efter noget og derfor er det også frustrerende ikke at kunne.
Netop fordi børn i den alder er så fokuserede på deres hænder og på at få kroppen styret mere bevidst, så er det en alder, hvor det er super godt at synge sange med fagter. Hvis du har din dreng liggende på skødet eller på en dyne ved siden af dig og du så synger "Lille Peter Edderkop" og samtidig lader dine fingre bevæge sig som Peter der kravler, regnen der falder osv. så vil du se hvordan han vil nyde at studere dine hænder og måske vil han til sidst selv prøve at samle sine fingre og gøre ligesom mor.
Det kan hjælpe ham at få fat på sine tæer, at give ham nogle rangle sokker - du ved sådan nogle specielle sokker som rasler når han bevæger fødderne og som han kan gribe fat i og hive af igen og igen.
Han vil sandsynligvis også godt kunne lide at du berører ham let med hænderne eller måske med en fjer eller lignende. Det kan være helt meditativt for ham at blive 'strøget' hen over panden, næsen, øjnene, arme, mave og ben - nogle børn elsker det især i denne alder.
Fortsat held og lykke med ham og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske