Brev:
Natamning - 13 mdr.
14. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Natamning - 13 mdr.
Kære Helen
Jeg har en dreng på 13 måneder, som stadig bliver ammet aften og nat. Min mand og jeg har længe villet stoppe natamningen og beholde aftenamningen. Jeg ønsker at beholde aftenamningen, fordi min dreng er så glad for den.
Vi havde sat en dato for dette stop i forbindelse med min mands ferie. Men så gik det hverken værre eller bedre end, at min dreng blev syg med høj feber og manglende appetit, hvorfor han fik lov til at få en ekstra tår (om eftermiddagen). På grund af hans utilpashed syntes jeg ikke det var det rette tidspunkt at stoppe natamningen på.
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst hører op med amningen om natten.
Min dreng er jo over et år og er derfor meget bevidst og peger ind i vores soveværelse, hvis det er min mand, der går ind til ham om natten, når han vågner. Han ved helt bestemt, hvad det er, han vil have. På grund af en meget hård start på livet for min dreng, er jeg meget blød over for ham – nok for blød, og jeg vil have utroligt svært ved at fastholde, at han ikke skal ammes, når han bliver helt ulykkelig de første nætter.
Er der et eller andet, jeg kan gøre.
Oprindeligt havde vi forestillet os, at min mand skulle tage sig af vores dreng, og jeg skulle sove i stuen. Jeg er nu blevet i tvivl, om det er en god idé, idet vores dreng er blevet noget morglad på det seneste. Far er ikke altid god nok. Så måske vil han opleve det som værende for hårdt både at blive frataget sin tår og sin mor.
Jeg tænker på, om vi, når han vågner, skal prøve at berolige ham, og hvis ikke det kan lade sig gøre inden for forholdsvis kort tid, så tilbyde ham noget at spise. Jeg har nemlig også på fornemmelsen, at han rent faktisk er sulten om natten, for når der ikke er så meget mælk hos mig (det svinger vist noget), så falder han ikke så nemt i søvn igen, og han spiser i det hele taget ikke så meget om dagen.
Jeg ved godt, at det ikke er normalt at stå op og spise om natten.
Vil min dreng overhovedet kunne forstå, at han godt må få en tår inden sengetid, men ikke om natten? Vil han rent faktisk være bedre tjent med, at jeg helt stoppede amningen? Et eller andet tidspunkt skal det jo stoppe. Jeg havde bare håbet, at han selv ville sige fra, men det er der ikke meget der ser ud til, at han gør.
Min dreng skal begynde i dagpleje på mandag, og vi er på besøg med overnatning fra på lørdag til på søndag, så måske er det et helt galt tidspunkt at begynde at fratage ham natamningen i nat? (Min mand har ferie indtil på mandag).
Jeg tror, det bliver noget af en omvæltning for min dreng at begynde i dagpleje, da han ikke er vant til at se ret mange mennesker, heller ikke børn. Han er heller aldrig blevet passet før.
Hvor mange nætter skal vi omtrent regne med det tager, før vores dreng forstår, at han ikke skal have mælk hos mig om natten?
Med venlig hilsen
KS