Svar: Ingen succes med grød og vælling
14. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om din dreng har behov for at få lidt mere mad og jeg tænker at du måske skal forsøge med en meget tynd grød altså mere som en vælling, men måske give den med ske.
Det kræver en helt anden teknik at spise af en flaske og der er ikke andet at gøre en at forsøge igen og igen, hvis I tror på at dette er vejen frem for jer og I gerne vil have han lærer det.
Det er ikke så meget andet at gøre end at blive ved med at forsøge. Det er vigtigt at flaskesutten peger op mod ganen, da sutterefleksen sidder der og det vil samtidig være rigtig godt hvis I kan holde så langt nede på flasken at I kan komme til at berøre hans kinder. Nogle gange hjælper det at sidde med ham således at I holder ham i den ene arm (hovedet i jeres ene hånd) og så han ligger så benene sparker ind mod jeres mave, altså så han ligger ud af på jeres lår. Det giver god øjenkontakt og giver samtidig mulighed for at styre flaske, fingrene på kinderne osv lidt bedre.
Det er fint at prøve med forskellige flaskesutter og det kan være en god idé at forsøge med et større hul i sutten, så mælken løber lettere ud og han kan fornemme at der er noget at komme efter. Det kan nogle gange hjælpe at bruge modermælk i flaske og nogle gange at komme lidt sukker i modermælkserstatningen i en overgang for at få gjort den mere sød i smagen.
Pas på ikke at proppe ham for meget om aftenen med skemad, men prøv i løbet af dagen. Prøv med helt tynd grød som nærmest skal hældes ind med skeen. Prøv med en fastere mos som samtidig er helt lind. I må gerne prøve med lidt æble og pæremos for at se om det gør en forskel. I kan også købe gulerodsmos på glas det er også lidt sødt. De små mængder kan være svære at lave selv, så lidt på glas vil være okay her i starten og de er meget linde og finde i konsistensen.
Reglerne om ingen frugt før grøntsag – det er rigtig nok og der er børn som fravælger grøntsagerne og helst vil holde sig til det søde. Men det er noget vi siger meget her i DK. I udlandet (Sydeuropa) tænker de lidt modsat og her er holdningen lidt den at man skal starte med det søde fordi det kender barnet fra modermælken og så skal man stille og roligt introducere grøntsagerne efterfølgende…. Sådan er der så meget. I skal gøre det som fungerer.
Jeg tænker dog også at han jo kun er 5 måneder nu, så der er således tid nok og han skal nok nå at lære det. Allerede fra 6 måneders alderen sker der meget og her kan han tilbydes mange flere smagsvariationer som nok vil interessere ham. Han kan til den tid sidde med ved bordet i den høje stol og I kan spise sammen, han kan få brødskorper i hånden osv. Så der er ingen grund til at gå i panik endnu:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske