Brev:
Opbrud i familien
15. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Opbrud i familien
Hej Helen
Min kæreste og jeg kan desværre ikke få parforholdet til at fungere og har derfor efter lange overvejelser besluttet at gå hver til sit.
Vi har den dejligste dreng Albert på 11 måneder - altid glad og i godt humør, så han er virkelig en gave. Albert synes uberørt (måske lidt forundret – men ikke ulykkelig eller ked af det), men et eller andet sted må det da påvirke ham at tonen i huset ikke altid er glad og munter??!?!
Alberts far går pt. hjemme på barsel (siden 1. januar 2007) indtil 1. marts, hvor Albert starter i vuggestue. Albert stortrives og synes hans far er en stjerne, som han elsker at tumle, lege og grine samme med – der er ingen tvivl om at de hygger sig:o)
Mine spørgsmål går bl.a. på samkvem mellem Albert og hans far efter ”skilsmissen”. Min kæreste flytter midt i marts måned, han har fået en dejlig 3 vær lejlighed 5 minutter fra vores nuværende bolig, hvor Albert og jeg bliver boende. Er det hensigtsmæssigt at Alberts nye værelse minder så meget som muligt om hans nuværende - umiddelbart havde jeg forestillet mig at han skulle have samme slags seng, sovedyr mm som han er vant til, eller skal det være hel ny stil, for at signalere at nu er han på besøg hos sin far??
Alberts far rejser ca. 15-18 uger om året via sit arbejde, hvilket Albert har været vant til de første 10 måneder af sit liv, så jeg håber at det at skulle bo skiftevis hos mor og far ikke skaber den store forvirring, jeg tænker at han er vant til at hans far ikke hele tiden er hjemme??
En typisk 2 ugers periode kommer til at se ud som følger for Albert:
Mandag: Far henter Albert i vuggestue, de tager til babysvømning (det har de gjort det seneste år,) og Albert overnatter hos far
Tirsdag: Bor hos mor
Onsdag: Bor hos mor
Torsdag: Bor hos mor. Mormor henter Albert i vuggestue om formiddagen og hygger hjemme hos os. Far kommer på besøg efter arbejde, spiser med og hygger med Albert – går når Albert er lagt i seng.
Fredag: Bor hos mor
Lørdag: Bor hos mor
Søndag: Bor hos mor
Mandag: Far henter Albert i vuggestue, de tager til babysvømning og Albert overnatter hos far
Tirsdag: Bor hos mor
Onsdag: Bor hos mor
Fredag: Bor hos mor
Lørdag: Far henter Albert som bor hos far i weekenden
Søndag: Far afleverer Albert om eftermiddag/tidlig aften
Efter din vurdering, hvor gammel skal Albert så være før at han hver 2. uge også kan overnatte hos sin far, natten mellem søndag og mandag? Således at han overnatter 3 nætter i træk (fra lørdag til tirsdag) da han jo altid er hos sin far om mandagen.
Når han er blevet passet at mormor eller min veninde (hvor han også har prøvet at overnatte 1 gang) forløber det fuldstændig uproblematisk, han er så tryg og tillidsfuld at han praktisk talt ikke har sanset at vi går, men er selvfølgelig glad for at se os når vi er dukket op igen..
Vi har aftalt at Albert er hos sin far 1 uge i sommerferien – de skal ikke ud og rejse, men bare hygge sig og foretage sig dagligdags ting, som de også gør pt – er det efter din mening for lang tid at være væk fra sin mor (det er jo lang tid for moren :o) - men er det også lang tid for Albert?
Ligeledes har vi talt om at holde 1 uges ferie sammen i september, vil det skabe mere forvirring end det gavner – kan en dreng på ca. 1½ år håndtere at mor og far holder ferie sammen, men ikke bor sammen??
Et tillægsspørgsmål: Albert har været temmelig pjevset/pylret de seneste par uger og bliver hurtigt meget vred/ulykkelig, når han ikke får sin vilje (hvis der er ting han ikke må eller lign). Nå han vågner, er han til tider ked af det og meget hængevåren - har behov for at vi sidder og nusser og kæler, hvilket han tidligere ikke rigtig har haft interesse for.
Jeg kan ikke rigtig se at der er sket ændringer i hans hverdag her for nylig, eneste jeg kan komme i tanke om er, at han begyndte at gå alene for 1 måned siden, men det skulle jo ikke påvirke ham negativt??!?!?
Det undrer os meget, for han har altid været super nem og sovet 10-11 timer om natten og nu vågner han flere gange og skal hjælpes videre i søvn, enten ved at blive nusset lidt eller blot puttet igen. Ligeledes går han nogle dage og småpjevser, uden at vi kan finde ud af hvad der er galt.
Jeg tænker at han ofte er overtræt da han pt. ikke rigtig kan finde ud af at falde i søvn om dagen og tager ofte sin første lur engang om tidligt om eftermiddag.
Alle disse ting er fuldstændig uvante for os, for han har altid været utrolig nem – når vi tidligere har lagt ham til at sove lå han og småsludrede med sig selv og faldt derefter i søvn, men nu er det ofte med gråd og ballade – og nogen gange bliver vi så møre at vi tager ham op igen og så er det han først dejser omkuld engang i løbet af eftermiddagen. Ligeledes kan han blive meget ulykkelig hvis en af os går ud af døren, tårerne springer ud af hovedet på ham og han sidder og a’er døren som om at han vil med – er der noget vi kan gøre for ham, så han ikke bliver så ked af det?
Han er sund og rask, vejer 11 kilo (har ikke taget på de sidste 3 måneder – men jeg tænker det er fordi at han spunser rundt hele tiden, vejede 4120 gr. da han kom til verden), spiser 4-6 måltider om dagen, drikker 4-500 ml MME af kop (kan ikke tåle alm. komælk) + vand og lidt rismælk, har 6 tænder og pt. ikke flere på vej.
Puha sikken en masse spørgsmål, men jeg vil jo gerne at det kommer til at gå så udramatisk som muligt, nu hvor vi har besluttet os for at bryde familien op.
Kærlig hilsen
Dorthe