Svar: 12 uger med forstoppelse
15. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Dejligt at høre at mit sidste råd hjalp her. Jeg vil gerne rådgive jer igen, tænk dog på det gamle ordsprog om at "for mange kokke fordærver maden...". Det er synd at I får så mange forskellige oplysninger, det gør kun forvirringen værre.
Jeg er helt enig med jeres egen læge og sundhedsplejerske om at jeres datter bør få laktulose for forstoppelse. Dette anbefales til små børn og er et virksomt middel.
Her er hvad jeg har lært omkring laktulose: Laktulose hører til gruppen af 'osmotisk virkende laksantia'. Det betyder kort fortalt at laktulose virker ved at blødgøre afføringen imodsætning til andre afføringsmidler som bla. kan gå ind og påvirke tarmens bevægelser. Da laktulose virker som blødgørende middel har det derfor ikke som bivirkning at kunne give en doven tarm, hvilket andre afføringsmidler kan gøre.
Samtidig så er det utroligt vigtigt at holde børns mave igang. Hvis barnet ikke kommer af med sin afføring, har ondt i maven osv. så vil barnet ikke spise sit behov og vil stille og roligt komme ud af trivsel. Hvis kostregulering ikke er muligt, så er man således nødt til at behandle og i jeres tilfælde er laktulose det bedste valg, da jeres datter jo ikke er mere end 3 måneder gammel. Rigtig mange børn får laktulose i uger, mange for tidligt fødte som har umodne tarme får laktulose i måneder.
I må give 1 ml pr kg jeres datter vejer. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks. 6 kg, så må I altså give hende 6 ml dagligt. I kan vælge at give dosis over 2 gange, således at hun får 3 ml morgen og aften eller I kan vælge at give en fuld dosis en gang om dagen. Nogle gange behøver man slet ikke give så meget og det er fint nok, andre gange er man nødt til at give lidt mere og så må I drøfte det med lægen.
Med hensyn til grøn allomin så indeholder denne citronsyre. Det er mit indtryk at det kan være lidt hårdt for nogle børn og igen ikke for andre. For nogen er det med til at holde maven bedst igang, hvis man blander f.eks. blå og grøn allomin.
Da jeres datter virkede til at trives med Nan1 så synes jeg derfor dette er at foretrække. Jeg har ikke hørt at Nan skulle være hårdere for maven en allomin. Nan laver også en Nan H.A. som er god til børn med træge maver - den kan I også forsøge jer med. Her er proteinerne spaltet på en måde som letter optagelsen i tarmen.
Mit råd er derfor at gå tilbage til Nan og samtidig give laktulose 1-2 gange dagligt efter behov så hendes mave fungerer. I må justere mængden af laktulose ind efter hvordan hendes afføring er, - er det for tyndt og blødt så skal hun have lidt mindre, er det for hårdt, skal hun have lidt mere. Det finder I ud af. Det er vigtigt at I giver hende laktulose hverdag i en periode og så kan I stille og roligt efter nogle dage eller uger prøve at skrue lidt ned for mængden af laktulose og se hvordan hendes mave reagerer på det.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre og ikke gør jer yderligere forvirrede:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske