Brev:
Ammestop for bedre søvn
27. december 2003
Alder:
10 mdr.
Ammestop for bedre søvn
Hej
Tak for gode svar i brevkassen, du kan garanteret også hjælpe mig - med mine adskillige spørgsmål:)
Min datter på 10 mdr. vågner ofte om natten - nogle gange kan sutten få hende til at sove videre, andre gange er hun ulykkelig og skal op, og atter andre gange (og det sker hver nat) nytter det kun at tage hende over i vores seng og lade hende få en ammetår, før der er ro igen (sover ca. fra 19-06.30).
Hvor om alting er: Selvom hun gerne må slutte natten af med at komme over til os, skal jeg op for ofte nu på 10. måned, og jeg længes efter en lidt mere sammenhængende søvn. Så jeg vil snart forsøge mig med at lade hende græde lidt, for at få hende til at forstå, at det ikke kan betale sig at vågne for sut/bryst.
Jeg ammer hende lidt 2 gange i dagtimerne, er det en god idé at droppe dette også, når jeg vil skære nat-amningen helt væk? Så hun ikke bliver forvirret, og der altså bare er totalt mælke-stop?:)
For at få dækket hendes behov for 500 ml mælk, er det da nok udelukkende at blande mælk i hendes mad + give yoghurt? Hun har nemlig ikke villet drikke mælk eller MME. (Får dog 150 ml vælling inden natten).
De sidste måneder er hun også ofte vågnet ca. kl. 02 for at være vågen og mosle rundt imellem os (græder hvis hun ligger for sig selv) - gerne en time eller lidt mere. Jeg har bildt mig selv ind, at det er en fase, fordi de netop nu er så bevidste og noget der går over - tror du, jeg har ret?:)
Til din info er hun super-glad og nem pige, har aldrig sovet meget om dagen - gerne 2 x 30-60 min. Hun er glad for mad og bliver tilbudt rigeligt - min. 5 måltider.
Og så lige et tilllægsspørgsmål, så stopper jeg: Hun er dog ikke glad for rugbrød og pålæg, så for at variere og give hende noget brød har jeg netop opdaget, at marmelade er et sikkert hit - så ryger brødet ned. Mon det er OK - sådan ernæringsmæssigt set?
Tak igen!
Venligste julehilsner
Janni