Svar: Ammestop for bedre søvn
27. december 2003
Alder:
10 mdr.
Kære Janni
De fleste børn vil af sig selv sige amningen fra på et tidspunkt. Hvornår kan varriere fra 7-10 mdr. Hvis man overhører barnets signaler om at det ikke har interessen mere (ikke at der er noget galt i det), så skal man som mor selv sige fra på et tidspunkt. Da din datter nu er ti mdr, kan det derfor godt være at du ikke kan forvente at hun vil ønske at holde op selv.
Der er ingen ernæringsmæssig grund til at amme hende om natten. I princippet heller ikke om dagen, men mange fortsætter med amningen morgen og/eller aften og giver derfor barnet mælk på denne måde. Om du skal stoppe fra den ene dag til den anden, kan jeg ikke sige dig. Hos nogle børn fungere det bedst ved at de fortsat har trygheden ved amningen, når de skal sove eller som en god start på dagen og andre kan som du selv er inde på ikke skelne imellem, hvorfor de nogle gange får lov og andre gange ikke. I et sådan tilfælde er det bedst at stoppe fuldstændig.
Jeg kan godt forstå at du længes efter en sammenhængende søvn - det gør din datter også! Og du må trøste dig med at det i sidste ende er bedst for jer alle at få en ordentlig nattesøvn, hvis hun bliver meget ulykkelig over ikke at få brystet om natten. I stedet for bryst kan I give hende lidt vand af en kop.
Du skal være sikker på at hun får mad nok i løbet af dagen, så hun i hvertfald ikke er sulten, når hun vågner. Du skal også være opmærksom på at hun har fået en vane, som I som forældre skal bryde. Børn elsker vaner og rutiner og føler tryghed ved det de kender. I skal derfor skabe en ny vane, en ny rutine, som I alle kan have det godt med.
Du skal også være opmærksom på at hun drømmer og derfor godt kan have mareridt og af den grund vågne op og være ulykkelig. Du skal derfro skelne meget imellem om det er en vane (hun ved at du kommer med sutten eller brystet), om det er mareridt eller utyghed, der gør at hun vågner om natten.
I skal som forældre blive enige om, hvordan I vil stoppe amningen og hvad I vil gøre i stedet. I skal begge gå helhjertet ind for sagen, så I kan støtte hinanden. Det hjælper ikke noget at I har aftalt at far tager sig af jeres datter og du så kommer rendende 10 minutter efter fordi hun græder:o)
I skal ikke lade hende græde sig i søvn. Når hun græder er hun utyg og føler sig forladt. I skal derfor vise hende at I er der og trøste hende, samtidig med at I viser hende at hun skal sove. Jeg plejer at sige at et interval på 3 minutter er passende. Børn skal efter min mening ikke græde i længere tid, før man viser sig. Samtidig skal man ikke blive hos barnet alt for længe, bare gå ind på værelset, putte barnet igen, evt. tilbyde lidt vand, tale lidt beroligende og gå igen.
Om mælken i maden og lidt yoghurt er nok afhænger af hvor meget yoghurt hun spiser. Hvis hun også får lidt ost, og drikker mælk af kop til maden, så lyder det fint.
En enkelt marmelademad tror jeg bestemt ikke at der sker noget ved.
Fortsat held og lykke fremover
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske