Svar: Madplan og sovevaner for min datter på 7 mdr.
15. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud i forhold til din datters alder.
Det næste skridt vil være lidt mere mad, som skal tygges. Altså mad som serveres i små stykker. De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen kunne begynde at spise små rugbrødshapsere, i første omgang med smørbart pålæg. Til at begynde med vil det være en god idé at du serverer grøntsagsmosen ved siden af, så hun får begge dele. Hun vil ikke kunne spise sig mæt nok i rugbrød, så hun skal have både og.
Som pålæg på rugbrøddet kan du bruge sildepostej, leverpostej, torskepostej, grøntsagsmos (f.eks. ærtemos eller avokadomos), smøreost og lignende. I takt med at hun bliver bedre til at tygge kan hun få pålæg ved siden af brøddet.
Det vil også være en rigtig god idé at du begynder at give hende mere af jeres mad. Det er fint med frikadelle (kød/fisk), men også ris og pastaskruer som er godt kogte er en idé og hun kan faktisk spise stort set det samme som I andre. Du skal bare sikre dig at hun kan klare konsistensen.
Grøntsager som blomkål og broccoli kan gives i større stykker så hun sidder med et lille 'hoved' og øver sig. Kartofler kan laves på mange forskellige måder, bla. som kartoffelbåde som hun også kan sidde med.
Når børn bliver ammet så ved man jo aldrig hvor meget de reelt får. Det lyder umiddelbart som om din datter er dækket fint ind. Det lyder også som om at hun drikker meget om natten kl. 04 og det kan naturligt godt have indflydelse på hendes appetit om morgenen. Du kan derfor overveje om du skal forsøge at lirke brystvorten lidt ud af munden på hende, så hun ikke fylder sig helt så meget om natten. Rent ernæringsmæssigt så har hun alderen til nu at kunne undvære den amning.
Med hensyn til mælkeindtag, så skal du være opmærksom på at din datter ikke får mere komælk end modermælk eller modermælkserstatning. Jeg nævner det fordi jeg kan se at hun får neutral yoghurt og det er okay, bare hun ikke får for meget. Først fra 9 måneders alderen må komælk udgøre en større del.
Det betyder dog også at din datter fint vil kunne blive dækket ind uden amning på dette tidspunkt. Du vil kunne give hende sutteflaske 1-2 gange dagligt, så vil hun kunne få sin yoghurt om eftermiddagen og drikke lidt mælk af en kop. Og det vil være helt fint. I alderen 9-12 måneder nedsættes mælkemængden fra 750-500ml som vil være den mængde hun skal have fremover:o)
Håber mine svar hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med hende og god fastelavns søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske