Brev:
Flaske om natten 13 måneder
16. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Flaske om natten 13 måneder
Hej Helen
Jeg har det seneste års tid fulgt godt med herinde på siden og brugt brevkassen, når jeg har været i tvivl om noget angående min søn. Det er et super sted for fortvivlende forældre :)
For at give dig en kort fortælling helt fra starten, så blev vores søn Nicklas født den 21. december 2005. Han er nu knap 14 måneder. Han var en velskabt dreng på 50 cm. og 3600 gram. Fødslen gik som den skulle, men efter moderens mening var det en noget hård omgang :o)
De første ti dage gik fint, men derefter begyndte Nicklas at græde mere og mere - især i aftentimerne. Vi havde en mistanke om en mild grad af kolik og tog ham derfor til zoneterapeut. Det hjalp på ham og efter to måneder stoppede de lange grædeture.
Det ene afløste det andet, for kort herefter bemærkede vi, at Nicklas ikke kunne dreje hovedet til den ene side. Hans hoved var blevet skævt, fordi han altid sov med hovedet til den samme side. Vi tog ham til kiropraktor og fik rettet nakken op, og efter fire behandlinger var han helt normal igen. Vi fik rettet hans hovedform ved hjælp af en aflejringspude.
Efter disse begyndervanskeligheder begyndte det at gå rigtigt godt. Nicklas udviklede sig til en meget glad og frisk dreng. Han beklagede sig faktisk sjældent.
Da han var fem måneder gammel, fik han konstateret en mild grad af børneeksem, og da han var 11 måneder fik han konstateret astmatisk bronkitis. Han har dog kun fået medicin for anfald maks. fem gange.
Nicklas startede i dagpleje i november 2006, men han gik der kun i to uger, da vi valgte at flytte ham. Hans daværende dagplejemoder og hendes mand var storrygere, og vi kunne slet ikke acceptere, at vores søn lugtede af røg, når han kom hjem. Det var herefter han fik konstateret astmatisk bronkitis :(
Desuden græd han det meste af dagen hos hende, og hun kaldte ham bare hysterisk!
Siden har vi fået en utrolig sød dagplejemor, og det går bare rigtigt godt med ham deroppe. Han elsker at være der og har overhovedet ikke været ked af at blive afleveret.
Efter han er startet i dagplejen, sover han kun én gang om dagen, og det virker meget bedre for ham. Han var begyndt ikke at ville sove over middag, så vi tænkte, at det nok var det, der skulle til.
For nu at komme til problemet, så kan jeg starte med at sige, at Nicklas blev ammet, til han var ni uger, og siden har han fået flaske. Da han var 11-12 måneder fik han faktisk kun aftenflasken inden sengetid og sov hele natten, men efter dagplejestart har han været en del syg med forkølelse, hoste og væske på ørerne. Han har derfor været meget vågen om natten, og det eneste, der har kunnet få ham til at falde i søvn igen er en flaske. Dette generer mig ikke, når han er syg, men problemet er bare, at han bliver ved med vanen, selvom han er blevet rask igen.
Vi putter ham cirka ved 19 - 19.30 tiden, hvor han får en flaske. Jeg ved godt, at mange synes, at børn på mere end et år ikke skal have flaske, men vi under ham altså den ene om dagen, fordi det betyder så meget for ham.
Nicklas er rigtig god til at falde i søvn om aftenen. Faktisk lægger vi ham bare i sengen, går ud og hører ikke mere til ham. Men han er jo så begyndt at vågne en til to gange om aftenen/natten, hvor han vil have flasken igen. Nogle gange er sutten dog nok. Hvis han får flasken, lægger han sig til at sove igen med det samme, så det er meget fristende at give ham den. Jeg skal starte på nyt arbejde om to uger, og så tror jeg ikke, at jeg kan blive ved med at holde til at stå op om natten for at give ham den.
Har du et forslag til, hvordan vi kan vænne ham af med flasken om natten? Jeg synes, det er svært at give ham en "kold tyrker", for han kan jo ikke forstå, hvorfor vi pludselig tager hans kæreste eje fra ham. Jeg har ind imellem tilbudt ham vand i en kop, men så bliver han simpelthen så tosset og skubber koppen væk. Skal vi tage ham op og trøste ham, eller skal vi bare lade ham stå inde i sengen og græde? Han sover i eget værelse, så vi ønsker jo ikke, at han bare står derinde helt alene og er ked af det..
Håber på at du kan komme med lidt guldkorn, så vi snart kan få lov at sove igennem igen :o)
Mange hilsner fra Iben