Svar: Flaske om natten 13 måneder
16. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Iben
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinien så længe og nu alligevel selv får lyst til at skrive:o)
Først vil jeg lige sige at det lyder som om I er nogle meget omsorgsfulde og kærlige forældre. Det er rigtig godt at I har fået Nicklas flyttet til en dagpleje hvor tingene fungerer og han er glad for at være. Jeg kan også sagtens forstå jeres indstilling omkring flasken og at det kan være okay at han får den lidt endnu, da han så falder i søvn uden problemer.
Problemet omkring flaske er dog som I selv er inde på, at den trøster godt ved sygdom med desværre bliver vanen ofte hængende og den er svær at bryde.
Jeg tænker at der især er to ting, som I skal overveje. For det første kan man overveje hvorvidt det er lige nu at der skal lave om på tingene, da du snart skal starte på arbejde. Det andet er hvorvidt I føler at I er nødt til at stoppe med flasken helt - om I har fornemmelse af at Nicklas ikke kan forstå hvorfor han må få den når han skal sove og ikke om natten, eller om han kan skelne de to ting.
Min umiddelbare tanke er at I for at tilgode se både ham og jer selv, måske kunne tilbyde en kop lun mælk om natten. Vand gider han ikke, men måske mælk ville være acceptabelt. Hvis dette ikke virker og han kun vil flasken, så skal I overveje om det er nu I tager kampen med den eller om I vil vente et par måneder.
Jeg tænker at Nicklas jo snart er så gammel at han godt ved hvad det betyder at noget er slut. Kender han f.eks. skraldespanden - ved han godt at når noget ryger ud der, så er det væk? Når bogen klapper sammen og historien er slut, så er der ikke mære læse højt. Måske bruger i gestikuleren - slår ud med hænderne for at vise ham tegnet for 'slut'? Jeg tænker at dette er vigtigt at bruge i forhold til flasken.
På et tidspunkt skal flaskesutterne jo skiftes fordi de er blevet for møre - tag ham med i processen og lad ham selv smide ud. Når han søger flasken så vis ham tegnet for 'slut'. Giv ham samtidig et alternativ, som så kan være en kop med mælk i stedet og måske en historie, hvor I sidder ved siden af sengen og læser højt. De fleste børn vil ret hurtigt foretrække højtlæsning fremfor sutteflaske og så går det stille og roligt den rigtige vej.
Rigtig meget held og lykke med det. God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske