Svar: Sutteflaske - 6 mdr.
16. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære førstegangsmor
Først vil jeg lige sige at jeg nu ikke er så bekymret. Det er naturligvis godt at lægen følger jer og sikrer at jeres dreng trives og får hvad han har behov for. Men det lyder altså ikke helt tosset med den plan for dagen som I har.
Der er flere ting som jeg tænker gør sig gældende i forhold til jeres drengs vægtøgning eller mangel på samme. For det første var han en stor dreng allerede da han blev født og store børn tager ofte lidt langsommere på end de lidt mindre børn gør synes jeg.
Tommelfingerreglen lyder at jeres dreng skal fordoble sin fødselsvægt inden for det først ½ år og med en udgangsvægt på 4250 burde han således nu veje 8,5 kg og han vejer 8,0 - det er jo ikke alarmerende.
Samtidig fortæller du at han gylper meget og hvormeget er meget? Det er jo et svært spørgsmål. Men det er klart at hvis han gylper hver gang han har spist, hver gang han ligger på gulvet og leger og at der i det hele taget ofte kommer noget op, ja så gylper han en del og det der kommer retur kommer jo ikke igennem systemet og bliver således ikke optaget.
Derudover så stagnerer børn ofte også lidt i deres vægt, når de begynder med lidt skemad. Det er som om at kroppen lige skal vende sig til at optage maden på en anden måde. Når barnet så er godt igang med skemaden, så øges vægten igen.
Jeres dreng lyder til at spise rigtig godt. Hvis du gerne vil energiberige hans mad, så kan du gøre det at du laver maden på fuld modermælkserstatning og ikke bruger vand. Brug også erstatning til at gøre grød og mos mere lind i konsistensen og hæld gerne erstatning på grød også.
Du kan også give ham modermælkserstatning af en kop. Det går jo fint med at drikke af snapseglas/kop og du kan prøve at give ham mme kold, som alternativ til vand og sødmælk.
Det kan også være at han er parat til at få 3 måltider skemad dagligt. Hvis du vil forsøge med dette, så tænker jeg at du skal sørge for at grød max udgør de to af dagens måltider ellers skal han have grøntsagsmos. Med den alder han har nu må han jo også meget gerne begynde at få lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos og du har således mulighed for at variere hans indtag noget mere.
Jeg er ikke sikker på at du får ham til at tage flasken. Han lyder til at være et 'rigtigt brystbarn' og det lyder også som om du har masser af mælk. At han slipper er ikke ensbetydende med at han er færdig med at spise, det kan ligeså godt være fordi det går for hurtigt, mælken sprøjter så han slipper lidt af irritation over det.
Da du ammer længe om natten, så tænker jeg at du måske skulle forsøge at lægge dig ned med ham i løbet af dagen. Så du får skabt lidt den samme ro og giver ham mulighed for at koncentrere sig lidt længere om brystet. Så du er helt sikker på at han får hvad han kan spise.
Samtidig må du dog også gå ud fra at han væskebehov dækkes fint med de gode våde bleer han har dagen igennem.
Jeg synes ikke du skal forsøge med flasken flere gange dagligt. Du kan prøve en enkelt gang, men så er det det. Prøv at få ham til at få sit behov for lidt ekstra dækket ind via mme af kop eller via maden.
Med hensyn til at lære at drikke af flaske, så er dette en helt anden teknik og nogle børn vil bare ikke. Du kan prøve at få flaskesutten til at pege op i ganen og du kan prøve at holde så langt nede på flasken at du kan berøre hans kinder imens. Det stimulerer nogle gange til at tage fat og sutte. Du kan også prøve at malke noget af din egen mælk ud og give ham det på flaske, da smagen så er noget han kender og han kun skal koncentrere sig om teknikken - men lykkes det ikke, så går det nok endda:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske