Brev:
Mælk, mad, urolig søvn, utilfredshed etc. 7,5 mdr.
16. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Mælk, mad, urolig søvn, utilfredshed etc. 7,5 mdr.
Hej Helen
Lang tid siden jeg har haft behov for dine gode råd, men det har faktisk også gået rigtig godt det lange stykke tid.
Nu er min søn efterhånden ved at runde de 8 mdr, og der sker så ufattelig meget i disse tider. Han kravler derudaf, rejser og går langs alt han kan komme til - og er rigtig god til det :-) MEGET aktiv fyr, der skal bare helst ske noget hele tiden. Spiser rigtig fint og bliver dejlig stor og stærk.
Mælk: Hvor meget mælk skal han have dagligt (stoppet med amning, udenlukkende på mme) og er det helt fint udelukkende at bruge sødmælk til madlavning?
Og hvornår er det ikke nødvendigt med det meget mælk mere?
Der er jo så meget debat i øjeblikket omkring børn og mælk - at det slet ikke er nødvendigt for dem med mælk - (kilde: det nye "Helse") - hvad er din holdning til det.
Har en dreng på 5 år, der overhovedet ikke drikker mælk, kan ikke få det i ham, spiser lidt ost og yoghurt - skal han ha en kalktablet ved siden af? - ups sidespring..
Mad: Han er nærmest altædende - og accepterer fuldstændig det grovere mad. Han spiser rugbrødshapser, kogte grøntsager i stykker, kød, fisk etc. Hvor meget kød er nødvendigt? Behøver det både være til frokost og aftensmad?..Er det for proteinernes skyld? - Og ville man kunne erstatte det med bønner, linser og lign?
Rodfrugter - Rødbede må de få i begrænset mængder - men hvad med pastinak, jordskokker og andre rodfrugter - er det samme regler der gælder der?
Urolig søvn - hjælp...den er helt gal med den. Er der noget hold i det jeg har hørt om, at når de begynder at kravle, bevæge sig meget rundt, at de så arbejder videre om natten og derfor sover mere uroligt? Virker helt ulogisk for mig - de burde sove som sten.
Han bliver lagt i seng kl. 20 cirka, med 200 ml vælling som han for det meste drikker det hele af. Får ikke mad om natten mere, og plejer kun at vågne 1 eller 2 gange, lige at skulle have sut eller vugges lidt, for derefter at sove videre i egen seng til ca. kl. 6.
Men den sidste uge er det gået helt galt, vågner rigtig mange gange, skøjter rundt i sengen, kan ikke rigtig finde ro, sover let, græder pludselig højt, men når jeg vil tage ham op sover han igen. Nogen gange sover han videre efter urolighederne, andre gange har han brug for mig. Om det er det ene eller andet, sover jeg jo dårligt - nogen nætter er jeg nærmest blevet vækket 1 gang i timen...Han sover i egen seng, i vores værelse. Er der en forklarring?......og fortæl mig det er en fase der går over :-)
Ovenstående leder mig videre til det sidste -
Utilfredshed - gældende for dagene. Han sover rigtig fint om dagen, 1,5 - 2 timer, både formiddag kl 930/1000 og eftermiddag 14.30/15.00 - eftermiddag må jeg vække ham efter 2 timer!, så han kan sove aften, inden for rimelig tid og spise aftensmad med os andre kl 18.30 ca. - er det ok at vække ham, eller skal han bare have lov at sove?..
Så utilfredsheden skyldes ikke træthed....Han klynker meget, har fået en dejlig klynkelyd :-) vil SÅ gerne op og bæres rundt HELE tiden, kræver i det hele taget ufattelig meget pt.
Trænger lidt til noget opmuntring, syntes dagene er lidt hårde pt...
Glæder mig til at høre fra dig.
God weekend.
:-) Louise