Svar: Mælk, mad, urolig søvn, utilfredshed etc. 7,5 mdr.
16. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Svarer lige på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:o)
Med hensyn til mælk, så bør din dreng være mere end 9 måneder gammel før komælk udgør en større del af hans indtag. Det vil sige at når du ikke ammer mere, så skal han altså have mere modermælkserstatning end han skal have komælk.
For at få sit jernbehov dækket, så vil det være nok med 400ml mme dagligt. Derudover kan du så bruge mme i maden eller måske supplere med en flaske ekstra. I forhold til hans alder, så vil 3-4 flasker dagligt være normalen, fra 8 måneder nedsættes til 3 flasker, fra 9-10 måneder til 2 flasker. Hans samlede mælkeindtag bør ikke være under 500ml og bør max udgøre 750ml dagligt, da han nu snart er 8 måneder gammel.
Da jeg arbejder ud fra sundhedsstyrelsens retningslinier så er det disse jeg kan fortælle dig om. Ifølge sundhedsstyrelsen så bør børn fortsat få mælk efter 1 års alderen. Her tæller alt mælk med dvs. yoghurt, mælk af kop, i og på maden, ost. sovs osv er også kilder til jern. Fra 1 års alderen bør barnet sammenlagt få 500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt.
Så i forhold til din dreng på 5, hvis han slet ikke indtager mælk eller mælkeprodukter, så vil det være en god idé at du tilbyder ham kalktablet eller køber en vitaminpille med kalk. Jeg synes dog du skal drøfte behovet og mængden med lægen.
Med hensyn til mad, kød, bønner, rodfrugter osv. så gælder det at børn skal spise varieret. Der er altså ikke noget fast omkring indtag af lige præcis det ene eller det andet, det er godt at variere så meget som muligt.
Kød er vigtigt for proteiner og jern, men det kan også fåes på anden måde, så en variation er som sagt godt.
Rodfrugter er super til børn. De kan ofte rigtig godt lide smagen. Det er især selleri, rødbede, grønkål, spinat og fennikel som kan give problemer i forhold til nitratindhold. Disse bør max udgøre 1/10 af portionen eller gives hver 14 dag. Andre rodfrugter kan du give frit af (så vidt jeg ved:o))
Med hensyn til natlig uro så er det hel korrekt at det handler om at din dreng er igang med at øve sig motorisk om dagen. Han øver sig når han er vågen og han øver sig så men også i søvne om natten. Han får sig lagt i en dum stilling og er ikke i stand til at blive lagt godt igen og så pjevser han og har brug for din hjælp.
Derudover så handler det om at han er igang med separationsfasen og har behov for at vide at du er der, især når han ikke kan se dig. Det er en fase og det går over igen:o) Det er også på grund af separationsfasen og den motoriske træning at han er mere klynkende om dagen. Det hjælper når han har lært sig at komme godt omkring og får fornemmelse for at du er lige inde på den anden side af væggen og han kan kravle ind til dig og søge dig, når han har behov for dig.
Masser af omsorg og knus er nødvendigt, så tør han bevæge sig videre ud i verden. Han skal opmuntres til at bevæge sig og til at turde selvom det hele er lidt svært for ham lige nu.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig god fastelavnssøndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske