Svar: Hvornår bør hun kunne spise selv?
16. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at høre at det går så godt med din lille datter:o)
Det er rigtigt at det vil være en god idé at din datter begynder at spise lidt selv. Det er vigtigt for at begynde at øve pincetgreb, hvor hun fra at tage med hele hånden begynder at tage med tre fingre til kun at tage med to fingre (tommel og pegefinger).
Det kan være en god idé at du sammen med rugbrødshapserne giver hende lidt kogte ærter, majs, gulerodsstykker som appellerer i farven og som ikke så let smattes ud mellem fingrene. Giv hende kun en enkelt eller to af gangen, så hun stille og roligt kan forsøge sig og ikke mister koncentrationen.
Derudover tænker jeg at du meget gerne må lære hende at spise med gaffel. Du skal nok komme maden på gaflen og så kan hun selv enten tage maden af gaflen og komme det ind i munden, eller hun kan forsøge at komme gaflen med mad i munden.
Om aftenen skal hun have samme mad som I andre spiser. Også det kan spises med fingrene og med gaffel. Det er alt hun må få - pastaskruer, frikadeller af kød eller fisk, hamburgerryg, farsbrød, boller i karry, medister osv. som er let at tygge.
Hvis hun slet ikke selv vil komme mad i munden, så er det en rigtig godt idé at I giver hende brødskorper og lignende at sidde med, når I har mulighed for det.
Fortsat held og lykke og nej I er ikke bagud - det er nu I skal igang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske