Svar: Af med sutten - 3 år
27. december 2003
Alder:
3 år
Kære Eva
Nu har I jo taget en beslutning om at det er slut med sut, så den beslutning, må I holde fast i.
Hvis jeres søn er vant til at bruge sut dagen igennem, kan jeg godt forstå at han reagerer, når den tages fra ham brat. Det er noget andet at trappe ned, så han fra at bruge den om dagen, kun får den, når han skal sove etc. Efterhånden som han bliver ældre kan man også lave aftaler med ham om at vælge imellem at få godtnathistorie eller sut og mange gør brug af at forære sutten til julemanden eller hænge den på et suttetræ.
Som sagt synes jeg at I skal holde fast ved jeres beslutning. I kan i stedet tilbyde ham en anden form for tryghed, som kan være en bamse eller lignende. Nogle børn vil også gerne sove med en af forældrenes aflagte trøjer, hvor duften er tryg.
Det er et forsøg værd og held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske