Svar: Hjælp – jeg er træt!
17. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev og dine pæne ord:o)
Min umiddelbare tanke er at du har fået en rigtig følsom lille pige, som har rigtig meget brug for nærhed og kontakt for at føle sig tryg. Det er på ingen måde usædvanligt, da hun både er født fire uger før tid og da hun samtidig i en alder af kun 10 uger har været indlagt med meningitis. Hun har således en erfaring med sig, som naturligt vil påvirke hende til at have behov for mere nærhed. Hun føler sig allermest tryg i jeres favn.
Derfor er det rigtig godt at I svøber hende og bruger den tanke til at hjælpe hende med at samle sig og finde roen.
Når børn ikke kan sove, så skal man jo altid overveje om det handler om smerter, om behov for mad, behov for tryghed eller andet. Umiddelbart lyder det som om at det hos jer handler mere om tryghed end noget andet.
Da jeres datter er født 4 uger før tid, så kan I naturligvis godt overveje skemad nu hvor hun er 5 måneder gammel. Jeg tænker dog at hun har haft lidt tarmproblemer i starten og da hun ikke virker til at være specielt sulten om natten, så vil det måske være mere passende at trække skemaden lidt endnu. Der er ikke nogen grund til at forcere noget, det er vigtigt at hun er parat. Læg mærke til hvordan hun svøber om skeen, når I giver hende D-vitamin og om hun virker sulten og mere søgende, ellers bør I vente lidt endnu.
I stedet kunne I jo overveje om ekstra amning eller evt. supplement med flaske ville kunne hjælpe jer. Modermælkserstatning er nok lidt mildere ved maven end grød er, så det kunne være en blidere overgang. Har hun nogen sinde fået flaske?
Da det ikke er aftenener som er svært for jer, men også ønsket om sammenhængende dagssøvn, så tænker jeg at I kan overveje at supplere hende med en flaske i løbet af dagen. Måske skal far forsøge sig, da han ikke forbindes med amning. Nogle gange hjælper det faktisk også at mor malker ud og giver sin egen mælk som ekstra på flaske. Det at spise af flaske er betydeligt lettere end brystet og barnet får derved ekstra mælk ved lettere arbejde. Det kan virke bagvendt både at amme og supplere med sin mælk på flaske, da hun jo ligeså godt kan lægges mere til om dagen - det er også kun en tanke fordi jeg ved at det har fungeret i andre familier og har gjort en forskel.
Alternativet er jo at du simpelthen prøver at lægge hende hyppigere til i løbet af dagen - måske er det hvad sker de dage hvor hun viser sig at sove bedre om natten?
Det at blive fyldt godt om dagen med mælk kan skabe en fornemmelse for 'nu trænger jeg til at slå mave' og vil kunne gøre at jeres datter sover bedre. Modermælkserstatning ligger tungere i maven og giver en anden mæthed.
For at lære hende at falde i søvn uden at være i favn, så tænker jeg at det er vigtigt at du lægger hende i sengen inden hun sover helt. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hold dig i nærheden, så du hver gang hun skifter søvnfase og viser tegn til at vågne lidt op kan gå tilbage og gentage processen med at holde hænder på hende og vugge stille og roligt i rytmiske bevægelser. Det handler om at lære hende at komme videre i søvnens faser, så hun ikke vågner op for hurtigt.
Til sidst vil jeg lige sige at det bliver anderledes. Din datter bliver ikke ved med at sove sådan her. I takt med at hun bliver ældre, bruger sig selv mere fysisk og også bliver mentalt stimuleret på en anden måde end nu, så bliver hun også anderledes træt. Samtidig vil hendes alder, allerede når hun er 6 måneder give jer mulighed for mere struktur, indkøring med skemad, faste sovetider, amning og evt. flaske og det vil kunne gøre en forskel.
Der er således håb forude:o) Fortsat held og lykke og god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske