Brev:
Nattesøvn 3 mdr. og fast rytme
17. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Nattesøvn 3 mdr. og fast rytme
Kære Helen
Har en søn på 3 måneder som ammes fuldt, målende 62 cm, vægt ca. 6 kg, og trives godt=:)
Mine spørgsmål til dig går på, hvordan jeg kan få ham til at sove længere, om der er noget forkert i det jeg gør:
Nattesøvn:
For ikke lang tid siden:
Godnatritual: vaskes let (mhp. senere bad), helkropsmassage, nattøj på, mens jeg nynner "i skovens dybe stille ro". Derefter i seng, hvor han lægges til brystet.
Sover: ca. kl. 22.30/23.30
Amning: 3. timer senere
Amning: 2,5 time senere
Op: kl. 7.
Det har kørt godt i noget tid, men prøver nu at lægge ham tidligere, hvilket gik godt 1. nat og derefter værre og værre.:
1. nat:
sov kl. 20.30
amning kl. 00.30 og 05.15
op: kl.7.
Halleluja jeg var glad. De to efterfølgende dage var på samme måde, men nu vågner han efter 3/3,5 time og jeg ammer og han falder i søvn. 1,5/2,5 time senere vågner han og jeg ammer, men det er som om han ikke rigtig er sulten og jeg har prøvet at lægge ham på min mave og rokke lidt, måske var det en bøvs.
Men det er som om han egentlig gerne vil op. Forleden var jeg oppe hhv. kl. 4 og 5, hvilket er fint for ham, men ikke for en træt mor.
I nat sov han kl.20.30.
Mad 00.00,
mad 01.30 (er urolig),
mad 04.00,
sover uroligt indtil kl.5.30,
står op kl.06.30, hvor han kaster hovedet frem og tilbage.
Er han så ung, at jeg "bare" må glæde mig over, når han sover et længere stræk eller kan jeg hjælpe på anden måde? Jeg er meget afhængig af min søvn (hvem er ikke det) og har det svært om dagen når han vågner tit om natten.
Skal jeg være mere konsekvent med hvornår jeg lægger ham ang. tidspunkt?
Jeg havde en periode, hvor vi konsekvent stod op kl. 7, med mindre han sov. Sov igen kl.08.30/09-10.30/11 og så to timer senere gik tur med barnevogn, hvor han gerne sov tre timer. Natten startede dog først med at sove 22.30/23.30, hvilket jeg syntes er for sent? Dette fungerede ok, men jeg er faldet lidt ud af rytmen pga. manglende energi og opgivenhed.
Skal jeg holde mere fast i rutiner eller er han for lille?
Det skal siges at jeg altid går i seng sammen med ham, da jeg jo aldrig ved hvad natten bringer og er glad for min seng og søvn.
Prøver at lytte til hans lyde når han vågner for at høre, om han virkelig er sulten eller bare vil op.
Måske er det lidt rodet, håber det er til at forstå.
Det at han har sovet i længere tid, betyder det, at der er håb endnu eller er han for lille og det er tilfældighedernes spil?
Jeg vil bare gerne høre din mening om vores nattesøvn og det med fast rytme på 3. mdr. baby.
Knus Sidse