Svar: Nattesøvn 3 mdr. og fast rytme
17. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sidse
For det første er din dreng endnu for lille til at du kan putte ham efter fast skema. Han vil fortsat have dage, som ikke kører som andre og på den måde være selvstyrende. Det betyder dog ikke at du ikke godt kan have faste rutiner og ritualer og nogenlunde forsøge at passe sovetider ind, så jeres hverdag hænger bedre sammen.
I forhold til den alder han har nu, så har mange børn appetitspring. Det betyder at de er mere pylrede, søger brystet hyppigt (spiser ikke længere men hyppigere) og de gør det fordi de har behov for at få mælkemængden sat lidt op, de er så store at de har behov for mere mad.
Jeg vil derfor i første omgang foreslå dig at du begynder at lægge din dreng hyppigere til i løbet af dagen. Det vil være en rigtig god idé hvis du kunne amme fra den ene side, skifte ham og tilbyde ham den modsatte side, - så han stimulerer begge sider ved hver amning. Så er du også sikker på at han er godt mæt. Mæthed og god søvn om dagen er en forudsætning for god søvn om natten.
Når man er 3 måneder gammel, så sover man ofte 3-4 lure dagligt. Man har behov for mælk om natten, det vil sige mælk sen aften, midt nat og tidlig morgen. Der er enkelte børn som præsterer at sove igennem fra 24-06, men det er de færreste i den alder.
Du skal regne med at han sammenlagt vil sove godt 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten afbrudt af mad, altså ialt 15 timer i døgnet. Ofte vil det være en formiddagslur, en middagslur, en eftermiddagslur og så igen en lur sidst på efter middagen/først på aftenen. Det er normalt at børn som ikke er så gamle har nogle vågne aftentimer og derfor ikke sover til natten før kl. er 21-22.
så du kan holde fast i putteritual og rutiner i forhold til at han ikke skal være vågen i mere end et par timer af gangen. Du skal sikre dig at han får sit mælkebehov dækket i løbet af dagen - fokusere på at han spiser fra begge sider og tanke ham op ved hyppigt amning om aftenen. Når han bliver fire måneder så kan du begynde at skæve en lille smule mere til klokken.
Rigtig meget held og lykke, håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske