Svar: Modermælkserstatning til pige på 3 uger
18. februar 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Trine
Tillykke med den lille pige:o)
Jeg kan godt forstå at du synes det gør ondt at amme din datter når du har brystbetændelse og så på begge brystvorter. Det er dog sådan at din datter stimulerer og 'tømmer' brystet langt bedre end en malkemaskine og derfor er det faktisk vigtigt at din datter dier hos dig - især når du har en brystbetændelse og især når du gerne vil bibeholde din mælkemængde og fortsætte amning.
For at aflaste brystet lidt, så vil det være en fordel at du lægger hende til i forskellige ammestillinger. Samtidig tænker jeg også at du skal kontakte din sundhedsplejerske eller alternativt kontakte barselsafdelingen og høre om du må komme derop. Det er meget vigtigt at du får tjekket at din datter rent faktisk dier hos dig med korrekt teknik og at det ikke er problemer med måden hun dier på, som giver dig huller på brystvorten.
Du skriver ikke hvad du har fået af medicin mod din brystbetændelse, men det er meget vigtigt at du ikke får almindelig penicillin. Det er en bestemt type antibiotika som er gavnligt mod brystbetændelse og det er vigtigt at du får noget som virker. Hvis du skriver til mig, hvad du får og hvad I har aftalt så skal jeg undersøge det for dig:o)
Med hensyn til modermælkserstatning og det at tage på tur, så er det meget vigtigt at du ikke blander modermælkserstatning og medbringer det færdigblandet. For at mindske infektionsrisikoen bør man altid kun fremstille 1 flaske af gangen. Denne anbefaling gælder for børn født til tiden de første 2 måneder.
Det anbefales at man medbringer rene skoldede flasker med kogt vand og først fylder pulveret på flasken umiddelbart før barnet skal spise. Eller at man køber "brikker” med færdigblandet modermælkserstatning, som hældes på en ren flaske umiddelbart før måltidet. Opvarmning er ikke nødvendig, men man kan anbringe brikken under barnets dyne, så den har kropstemperatur. Det sker der ikke noget ved, da den er UHT–behandlet.
Når din datter spiser små mængder af gangen, holder pause og spiser igen, så vil det være mest korrekt at du laver en ny flaske hver gang og så laver lidt mindre af gangen.
Du skal vælge den sutteflaske, som du synes virker bedst for din datter. Du må også forsøge med forskellige flaskesutter. Nogle børn har det bedst med silikonesutter, andre med sutter af naturgummi.
Håber at dette hjælper dig lidt videre. Læs i øvrigt min artikel som hedder "Når du giver dit barn flaske" og "Udmalkning og opbevaring af modermælk". Du finder begge artikler i min artikelsamling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske