Svar: Morsyge, mos, mælk og eksem
18. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Olivers mor
Tak for din update - det lyder rigtig fornuftigt at I er blevet henvist til Odense sygehus:o)
Tillykke med fødselsdagen, håber at du havde en dejlig dag trods Olivers protestskrål:o) Det er en fase, men nogle børn reagerer meget på at andre kigger på dem og det kan føles som om det bare bliver ved og ved....men det stopper igen på et tidspunkt, hvis det er nogen trøst.
Det bedste er ofte at sidde med ham og så lade ham blive iagttaget imens han sidder på dit skød. Det at sidde hos mor kan nogle gange giver sikkerhed nok til at det så er okay og han ved at han kan krybe ind i din favn, hvis det bliver for meget. Hvis han sidder ved bordet i sin høje stol, så kan det være for svært for ham at tackle og han ved ikke hvor han skal gøre af sig selv.
I forhold til reaktionen overfor far er det så ikke også en del af en leg? Det er naturligt at være morsyg da det jo ofte er mor som er mest på banen det første ½ år, men det at han griner til far viser jo netop at han også leger lidt. Og igen viser det at han føler sig tryg og kan gøre det, fordi han er i mors favn.
Jeg tror desværre ikke at du kan træne ham ved at lade andre passe ham. Styrken skal komme inde fra og den får han stille og roligt, når man betrygger ham i at man er der og det er okay. Man kan ikke give ham tryghed ved at gå fra ham... det er min umiddelbare tanke, så på den måde kan man ikke 'træne' ham.
Og så må jeg jo så også sige at I jo bliver nødt til at lade ham passe, når I skal til begravelse. Og jeg kondolerer. Han er for lille til at kunne forstå hvad der foregår og selvom livet jo går videre og han er en livsbekræftende lille størrelse, så vil nogle af de tilstedeværende ved begravelsen nok også kunne føle sig støt af at så lille et barn er med. Det gavner derfor hverken ham eller de tilstedeværende og I må se om I ikke kender nogen som kan passe ham - det drejer sig jo formodentlig ikke om hele dagen.
Med hensyn til mælkeindtag så lyder de 750 ml fint, han får sit jernbehov dækket og du må gå ud fra at så længe han tisser og virker til at trives, så får han hvad han har behov for. Du tilbyder og så må du regne med en naturlig evne til at kunne sig fra, hvis han ikke føler tørst.
Med den alder han har nu må han jo også meget gerne begynde at få lidt mere familiemad. Du må gerne give ham indmaden af en frikadelle, ris, pasta, kødsovs osv. Jeg tænker at du skal forsøge med så meget forskelligt som overhovedet muligt. Det er naturligvis problematisk i forhold til hans allergi, men så længe han ikke har fået noget og ikke er testet, så ved du jo reelt ikke hvad han kan tåle og så må du prøve dig frem.
Det er vigtigt at han får så mange nye smagsoplevelser og gerne mad som smager af noget. Jeg tænker at det måske er derfor at grøntsagerne ikke rigtig glider ned - at det ikke smager af nok. Du må gerne bruge rodfrugter, porrer osv. som er lidt stærkere i smagen. Du må også gerne krydre med lidt almindelig krydderi som f.eks. oregano og timian.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske