Brev:
Refluks m.m.
18. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Refluks m.m.
Kære Helen
Ja, jeg skriver til dig, fordi vi godt kunne bruge nogle nye, kloge øje til at se på vores datter!
Hun er 3½ måned nu (fra d. 3/11) og vejer 6000 g. og er 65 cm lang( 3550 g. og 52 cm ved fødslen).
Hun blev født 8 dage over tid, efter at jeg havde haft veer i 4 døgn, heraf 8 ½ time med presseveer (jeg havde valgt at føde på privatklinik, men måtte overflyttes til Riget under pressefasen, fordi der ingen baby kom:-)). Det viste sig, at vores datter var stjernekigger og lå i forissepræsentation, men ud kom hun på naturlig vis.
Hun var helt fladmast i hovedet og gul og blå, da hun kom ud, fordi hun havde ligget så længe og var blevet presset frem og tilbage og skreg stort set i døgndrift den første uge. Hun fik intet smertestillende eller lignende på Riget, men blev tilset af børnelæge, som sagde, at hun var som hun skulle være. Amningen kom ikke op at køre, så hun er flaskebarn.
Fødslen var meget traumatisk for mig og er jeg sikker på, også for min datter, så der er jo egentlig ikke noget at sige til, at hun var ked af det. MEN den voldsomme gråd fortsatte og fortsatte. Vi har haft hende til kiropraktor (hendes nakke var meget anspændt, men er fin nu), til zoneterapeut og kranio sakral terapeut, men skrigeriet fortsatte.
Hun kan ikke lide nærkontakt, bliver ked, hvis vi putter hende ind til os og sådan har det været siden fødslen.
Efter et par måneder aftog skrigeriet en anelse, men til gengæld begyndte hun nu at skrige ved hvert måltid (det havde hun ikke gjort før). Hun virkede sulten, men kort tid efter hun fik flasken til munden, begyndte hun at synke meget, hvorefter hun skreg voldsomt og utrøsteligt.
Vi var hos lægen og på sygehuset adskillige gange, men de mente bare, at hun var "et uroligt barn". Hun er blevet undersøgt udvortes, men ingen nærmere undersøgelser, da de ikke mener, at der er indikation for det.
Nå, men i starten af januar, begyndte jeg at få mistanke om, at det var refluks, i form af sure opstød, hun døjede med (hun sank meget og virkede som om, der var noget der smagte surt, vrængede sit ansigt osv.) og vi blev indlagt på Hillerød og hun kom i behandling med Losec 10 mg. Der gik et par uger før det hjalp lidt, men det er ikke rigtig godt. Vi har været indlagt igen og de siger bare, at Losec virker meget på nogen og ikke så meget på andre og de mener, vi skal fortsætte (hun har fået det i 6 uger nu).
Hun skriger ikke så meget mere generelt, men er stadig en meget krævende lille størrelse, der sover dårligt og af meget korte intervaller om dagen, men ok om natten. Problemet er bare, at hun stadig skriger stort set ved hvert måltid og vi kan kun få mad i hende, hvis vi går rundt med hende på armen for at aflede hende imens.
Hun virker faktisk ikke, som om hun er så generet af refluks(synker i hvert fald ikke så meget mere), så jeg ved simpelthen ikke, hvorfor hun skriger. Hun får Nan1, vi har prøvet Enfamil, men det ville hun absolut ikke spise.
Johanneskernebrødmel er også prøvet, men uden effekt.
Hun er en meget sensitiv pige og kan f.eks. ikke tåle d-dråberne, så dem har vi valgt at stoppe med (gav hende voldsomme mavekramper).
Min egen tanke er, at hun har fået madlede af at døje så meget og så længe med refluks, men hvad stiller man op med det? Vi er meget opmærksomme på, at der ikke skal ske for meget omkring hende, mens hun spiser og at vi ikke skal tvinge maden i hende. Hun melder sig maks. 4 gange i døgnet og også da skriger hun tit, når sutteflasken kommer hen til munden eller lidt efter hun er begyndt at drikke.
Hun spiser maks. 600 ml. i døgnet, men oftest kun 400-500 ml. De 2 af gangene hun spiser, får hun vælling. Det skal lige siges, at hun ALDRIG skriger, når hun er oppe og spise om natten, hvor hun halvsover.
Hun har problemer med at komme af med afføringen og får laktulose, men må alligevel hjælpes lidt, ved at vi holder hendes ben, så hun kan presse. Hun har våde bleer, men aldrig tunge bleer. Hun virker generelt mut, pludrer ikke ret meget og smiler ikke ret meget.
Hvad tænker du, når du læser om vores lille pige? Tror du, det er en aversion mod mad og i så fald hvad kan vi gøre? Skal vi bekymre os over mængden af mad, hun spiser, eller er det ok?
Vi føler os fuldstændig udkørte, det er så utilfredsstillende med et barn, der skriger ved hvert måltid og aldrig er rigtig glad og tilfreds.
Vores sundhedsplejerske er alletiders og har været meget med på banen, men hun er efterhånden også lidt magtesløs...Jeg ved godt, at det er et meget langt brev, men jeg ved ikke rigtig hvilke oplysninger, der er relevante for dig og hvilke der ikke er.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Didde