Svar: Ammestop ved 8 mdr
28. december 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Det er naturligvis altid nemmest at stoppe med amningen, hvis både mor og barn er indstillet på og parate til at det skal stoppe.
Ud fra din beskrivelse lyder det som om at du ammer en del. Det vil sige at du fortsat har en del mælk i brysterne og derfor vil det nok være mest hensigtsmæssigt at du trapper ned over nogle dage. Det gør du bedst ved at nøjes med at amme en til to gange om dagen f.eks. om morgenen og om aftenen, hvor brystet vil være mest fyldt. Efterhånden som mælken ikke optager for meget plads i maven, vil din søn få plads til anden mad, og det er vigtigt både i forhold til hans alder og også i forhold til at få en mere sufficient kost samt at skulle passes ude.
Han er nu 8 mdr og allerede fra 9 mdr´s aleren er overgangsperioden slut og han vil kunne spise den samme mad som resten af familien. Det betyder at det med skemaden ikke er alfa omega; men det er naturligvis vigtigt at få lidt grød og anden skemad i løbet af dagen. Det mætter ham, er godt for fordøjelsen og indeholder en del vitaminer og mineraler.
Jeg vil foreslå dig at du giver ham grød om morgenen. Evt. efterfulgt af bryst. Grøden kan være havregrød eller øllebrød, med mælk.
Til formiddag giver du ham lidt yoghurt og lidt frugt. Frugten kan være som lidt mos på en portion yoghurt eller som små fingernemme stykker.Giv ham vand i kop ved siden af.
Til frokost serverer du rugbrødshapser med pålæg. Server gerne lidt grønt ved siden af. Det kan være lidt majs, agurk, ærter, tomat eller pebberfrugt. Giv ham mælk i kop ved siden af.
Eftermiddag giver du ham en bolle med ost og evt. igen lidt frugt.
Aften giver du små stkker af kartofter, grøntsager, kød, fisk og med lidt sovs ved siden af maden, så han kan dyppe, hvis han synes. Han skal have det samme som I spiser. Pastaskruer kan også være et hit,- de er nemme at spise med fingrene. MÆlk i kop ved siden af, eller vand - hvad drikker I selv?
Sen aften giver du bryst igen.
Efterhånden som han vænner sig til ikke at blive ammet så hyppigt, sløjfer du ammemåltiderne. Han skal naturligvis have mælk på anden måde i stedet. Hvis han bruger flaske en gang imellem kan du give ham det i stedet, men hvis ikke, så er der i princippet ikke grund til at introducere en flaske for ham nu. Du må vurdere hvad der passer bedst for jeres familie.
Hvis han vågner om natten for at blive ammet giver du vand i stedet for. Han vil sikkert protestere i begyndelsen, men efterhånden som han får mad i løbet af dagen der mætter ham mere, vil han ikke vågne pga. sult om natten, måsker mere pga. den tryghed det har været for ham at blive ammet der. Det kan være en fordel at det er far der i en periode tager nattetørnen. Far lugter ikke af mælk og kan af gode grunde ikke amme.
Held og lykke med det. Om han vil skrige af sult tror jeg ikke, det vil nok handle mere om at brystet er den vane og rutine, som giver ham mest tryghed - det er trods alt det han kender fra han var spæd. I skal som forældre sammen give ham en ny vane og rutine og tryghed kan han få på mange andre måder.
Efterhånden som
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske