Brev:
Gode råd til søvn søges
18. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Gode råd til søvn søges
Hej Helen
Det er med stor fornøjelse at jeg læser din brevkasse – men NU mangler jeg virkelig en hjælpende hånd, og jeg håber du kan hjælpe os.
Lidt baggrund.:
Jeg har en søn på 6 måneder og en uge – han vejer ca 8,5 kilo og måler 75 cm. Han blev født ved kejsersnit 3 uger før tid fordi vandet gik – da han blev født sov han sig gennem de første uger, men SÅ stoppede stilheden og han startede sine skrigeture... 2-3 timer hver aften, vi blev indlagt med dommen var klar – han fejler (heldigvis) ikke noget, så det må være kolik... phya..!
Han var en udsædvanlig glad dreng om dagen men om aftenen i tidsrummet mellem 17.00-22.00 skreg han... tidspunktet varierede men han skreg i 2-3 timer HVER aften...
Han døjede med meget hård mave og har indtil for 14 dage siden får Movicol dagligt – ca. et halv brev om dagen.
Nå men efter en masse forskellige forsøg – kiropraktor og Kranio Sakral terapi – stoppede skrigeriet omkring de 3-4 måneder. Om det skyldes alderen eller behandlingerne ved vi ikke men heldigvis er det ovre – det var en hård tid især når man har én i forvejen på 3 år.
Vores problem er nu at han ikke sover ret godt, hverken om dagen eller natten – i og med han har haft kolik fik han nogle dårlige vaner (ville gerne ligge i en arm – og gerne hvis vi ville gå rundt med ham :o( tja, hvad gjorde vi ikke for at få ro.
Men nu hvor det er ovre – så må det stoppe….!!
Det skal siges at han er den rigtig glad og nem lille fyr – han er flaskebarn, men får nu mest skemad. Om dagen ligger han gerne på et tæppe eller i kravlegården og snakker og kikker på sine sager.
Han har ingen faste sove tider om dagen, da han for det meste KUN sover ca 45-60 min. Ad gangen – der er dog dage hvor han kan tage 2-3 timer, men det er yderst sjældent..., hvilket vil sige MAX én gang om ugen.
Vores dag ser således ud.:
Morgen – 5.30 tiden havregrød
Formiddag ved 9.00-10.00 tiden – mme tilbydes han sutter et par gang og bider så i sutten og til sidst skubber han sutten ud med tungen...!!! Frugtmos tilbydes, men han er ikke speciel interesseret.
Middag 11.00-12.00 tiden – Risgrød, samt sveskemos (p.g.a tidligere problemer med maven) samt vand i kop
Eftermiddag 15.00-15.30 tiden: mme tilbydes han sutter et par gang og bider så i sutten og til sidst skubber han sutten ud med tungen...!!! Frugtmos tilbydes, men han er ikke speciel interesseret.
Aften ved 17.30 tiden – kartoffelmos med gulerødder….
Aften ved 19.00 tiden – vælling mellem 80-150 ml.
Da han ikke får de 400 ml MME har han jerndråber…….
Han sover nogle gang om formiddagen og om eftermiddagen fordi han ikke sover lang tid af gangen og jeg har forsøgt at vippe vognen, lade han græde lidt...ja, alt men intet hjælper….!!!! Han ligger sig til at sove (for det meste) når han kommer ud i vognen men vågner efter...45-60 min....når han vågner græder han og virker ikke udhvilet.
Han puttes i seng mellem 19.30 og 20.00 tiden her er han dødtræt... han bliver puttet i egen seng på eget værelse hvor han har sovet siden han var 3 måneder. Når vi ligger ham i seng med en masse sutter om sig ligger han sig til at sove straks uden brok...så sover han til klokken ca 22.00, så må jeg ind og gi´ han sutten – putte dynen om ham – gi´ lidt vand – vende ham om på siden... dette gentager sig så natten i gennem med ca 45 minutters interval...
Det skal siges at vi forsøger at få ham til at sove hen under aften...ved 17.00-18.00, blot en lille lur-
Har tænkt på mange ting.:
Er han sulten???? Når han får sin havregrød om morgen er han da sulten...men da ikke så´n han spiser helt vildt...
Får han nok i løbet af dagen….!????? Jeg kan bare ikke få mere mad i ham...
Han er ved at få tænder – har fået to i under mund og den ene i overmunden er næsten i gennem og de sidste 14 dage har han været syg med høj feber – RS-Virus og bronkitis..!!! Og her har jo heller ikke haft den store appetit.
Og i den forbindelse er det jo ganske forståeligt at han vågner meget – MEN den var også gal inden…!!
.....dette CIRKUS har stået på siden JUL….!!!!!! Og jeg kan bare slet ikke hænge sammen mere, vi har som nævnt en på 3 år også og det er umuligt at være der for hende, når man er konstant træt – jeg må gå i seng sammen med vores søn for at få de timers søvn inden han vågner – og om dagen er det umuligt at få sovet når han ikke sover mere...
Det blev vist en rodet historie – men der var så meget jeg gerne lige ville ha´ med, håber sammenhængen er forståelig.
Jeg HÅBER VIRKELIG du har en idé til hvad pokker vi skal gøre
Hilsen en dødtræt MOMSE!