Svar: Vægt og mål
18. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Olivers mor
Oliver er en stor dreng, som lyder til at trives rigtig godt og der er intet i vejen med den vægt han har:o)
Da Oliver får flaske er reglerne lidt anderledes med hensyn til hvor meget han må spise, han kan således ikke bare spise frit og uhæmmet efter hvad han har lyst til, som hvis han blev ammet. Når børn får flaske så kommer mælken lettere til dem - de skal ikke arbejde så meget for føden og derfor kommer børn der får flaske nogle gange til at overspise.
Jeg tænker dog at det ikke er problemet for Oliver da han jo ud over flasken også får anden mad og generelt er god til selv at regulere sit behov. Ud fra dine tidligere breve så tænker jeg at der her ikke er tale om en dreng som overspiser, men en dreng med en fin appetit og en god evne til at selvregulere. Og jeg vil ikke være bekymret for hans vægt. Han har jo hele tiden været en stor dreng og vær du glad for at han har noget at stå imod med.
Du beskriver jo også en dreng som er god med motorisk og igang med en god udvikling generelt:o)
Han taber sig ikke, men i takt med at han begynder at bevæge sig mere rundt og spise mere og mere familiemad som optages anderledes i kroppen, så vil vægtkurven flade ud og det er helt okay. Han kan jo ikke blive ved med at fortsætte så det går stille og roligt lidt langsommere det næste halve år:o)
Det problematiske ved at have en 'stor dreng' er ofte at han vil blive forventet større end han egentlig er. Jeg tænker ikke lige nu men når han bliver lidt ældre. Det vil sige at folk som ikke kender ham vil henvende sig til ham i forventningen om at han kan mere, f.eks. spørge ham hvad han hedder i forventningen om at han fortæller det. Det kræver derfor at du er der for ham og hjælper ham og svarer, støtter ham når han ikke selv kan, så det ikke bliver et nederlag for ham med stadig en god oplevelse.
Men man skal jo ikke bekymre sig unødigt og vi må se hvad der sker. Knus herfra og pas godt på hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske