Brev:
Mad og opmærksomhed
18. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Mad og opmærksomhed
Hej
Jeg har en datter på snart 6 måneder (d. 28.) som ikke er til at få til at spise om dagen, hvilket resulterer i amning 2 gange om natten. Hun er 69 cm og vejer 7,6 kg, så hun er jo ikke lille, men slank.
Det startede da hun var 3,5 mdr. med at hun ikke ville ammes når hun var ude (har ammet fuld ud til 4 mdr.) og blev derefter til at hun ikke ville ammes om dagen medmindre jeg ligger inde i sengen og hun er træt. Hun afviser fuldstændigt brystet og bliver hysterisk, hvis jeg sidder op.
Da hun var 4 mdr. begyndte jeg at give hende lidt grød og det gik meget godt i ca 2 uger, så ville hun heller ikke have det. Hun vil slet ikke have mme ligemeget om det er af flaske eller kop.
I øjeblikket får hun grød og grønsagsmos ca 2-3 gange om dagen, men det er en kamp at få det i hende. Hun havde i starten af året 3 uger, hvor hun slet ikke tog på, men er begyndt at tage på igen.
Hun er en MEGET aktiv pige og ved allerede hvad hun vil og ikke vil, så hun er ikke ligefrem nem at have med at gøre. Hun er også begyndt at skabe sig meget, når hun ikke kan se os og ormer rundt når hun sidder på skødet af os. Vores sundhedsplejerske siger at hun er meget dygtig motorisk og meget opmærksom.
Det skal siges at jeg har givet hende utrolig meget opmærksomhed, da jeg ikke troede at man kunne forkæle en baby for meget. Så jeg ved ikke om det er fordi jeg har forvænt hende mht opmærksomhed.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind i kampen for at få hende til at spise:
Hendes dag ser ca således ud:
7.30 står op
9.00 ca 1 dl grød med frugtmos - spiser næsten frivilligt
9.30-ca. 11 sover i barnevogn
ml 12.30 og 14.00 amning liggende i sengen
Falder i søvn under amning og sover ca. 1 time
ml 15.30 og 17 ca 1 dl. grød med frugtmos under protest eller amning liggende
ca. kl. 17 lille lur på 1/2 time
19.00 ca 1/2 dl grønsagsmos under protest
20 ammes i søvn og lægges i sin vugge bagefter
23.30 ammes
ml. 1.30 og 2.30 ammes
ml. 5 og 6 ammes
Når hun får grød så skriger hun og lader som om hun hoster og er ved at kaste op. Dette kan hun gøre en dag og den næste kan hun måske spise meget pænt.
Jeg har prøvet alle former for købegrød og hjemmelavet majs og risgrød. Jeg har også prøvet at komme lidt sukker i for at se om hun så kunne lide det....men nej.
Jeg har prøvet at vente med at give hende mad i dagtimerne, men så venter hun snildt 6 timer. Det er lige som om hun ikke har noget sultfornemmelse om dagen. Jeg er derimod ikke i tvivl om at hun er sulten om natten.
Jeg har også prøvet at give hende sutten om natten og så sover hun faktisk videre uden mad men hun spiser så ikke tilsvarende mere den næste dag og så er jeg bekymret for at hun ikke får nok.
Mit næste spørgsmål er så om vi får alvorlige problemer med at hun sover i vores seng fra første gang hun er vågen? Jeg synes det er hyggeligt og hun sover bedre hos mig. Hvis jeg ligger hende over beder hun om mad lige så tit som når hun ligger hos mig. Håber du kan finde hoved og hale i det.
Har du forslag til hvad jeg kan gøre? Må hun snart begynde at få andet mad såsom yoghurt, rugbrødshapsere, kød eller andet?
Det er meget mærkeligt at der skal være helt ro når hun skal ammes og når hun skal have grød skal hendes far helst stå og lege klovn imens så går det lidt bedre eller hun skal have noget legetøj at pille ved.
Med Venlig Hilsen
Sanne