Svar: Mad og opmærksomhed
18. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Det lyder bestemt som om din datter er en meget opmærksom lille pige, som meget gerne følger med i verden omkring sig og som har brug for hjælp til at koncentrer sig om maden, når hun skal spise.
Det er helt okay, det er normalt, det er hendes natur - det er sådan hun er og det er ikke fordi du har forkælet hende:o)
Det er sådan at disse meget opmærksomme børn har brug for at få mange forskellige smagsoplevelser. Hvis man kører med det samme flere dage i træk, så bliver de trætte af det. Det virker derfor ofte at give dem noget nyt, nye smage, nye farver osv. Med farver mener jeg f.eks. at den frugtmos som man kommer på risgrøden kan være bleg æble den ene dag, røde jordbær den næste, gule ferskner den tredie osv. Altså så der synsmæssigt og smagsmæssigt er forskel.
Hun er endnu for lille til rugbrød og lignende. De fleste børn er omkring 8 måneder før de begynder at kunne tygge. Men når hun er 6 måneder måneder så kan du godt give hende meget mere forskelligt. Her kan hun få havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Hun kan få grøntsagsmos af stort set alle slags grøntsager og hun må også gerne begynde at få lidt kød og fisk som er kogt eller lavet i ovn.
Med hensyn til yoghurt, så synes jeg du skal vente med dette. Hun har ikke godt af at få for meget komælk. Hun må gerne få det, men det er i små små mængder. Det vil sige at hvis du f.eks. laver kartoffelmos til hele familien og du laver den på sødmælk så kan I alle spise det samme og hun kan også få små slurke sødmælk af en kop. Men det er meget lidt. Hun skal fortsat ammes eller tilbydes modermælkserstatning.
Det kan hjælpe hende til at koncentrere sig at du sidder direkte foran hende når du giver hende mad. Du skal få hende til at se på dig og du skal virkelig bruge din mimik og bruge lyde - ummm, mammmmmmam osv imens du åbner munden op osv. Hun spejler sig i dit ansigt og det er vigtigt du hjælper hende til at holde koncentrationen.
Det er ofte også en god idé at give maden hurtigt - åbne munden, ind med skeen, maden synkes, åbne munden, ind med skeen osv. så hun holdes igang og ikke mister koncentrationen.
Det er også godt at vælge tallerkender, bestik osv. som er ensfarvede, så hun ikke fænges af farver og mønstre men fokuserer på selve maden.
Rent aldersmæssigt så kan du prøve ikke at amme hende om natten. Til gengæld kan du så amme hende tidlig morgen eller simpelthen starte dagen med en gang havregrød med det samme I står op. Lige nu venter du 1½ time før hun tilbydes morgenmad - hvorfor det? Jeg tænker at hun enten skal ammes eller skal have noget mad.
Jeg forestiller mig at en plan kunne se således ud:
Morgen (8): Havregrød, vand af kop
Formiddag (9): Ammes og puttes til formiddagslur, sover ca 9.30-11 i barnevogn
Frokost (12): Grøntsagsmos eller grød med lidt frugtmos. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag (14.30-15): Ammes
Sen eftermiddag (16.30): Evt. amme
Powernapper ½ time
Aften (18-19): Grøntsagsmos, fra 6 måneder udgangspunkt i mere familiemad, vand af kop.
Ammes og puttes til natten (20)
Sen aften (23): Ammes
Nat: Evt. amning, men forsøg at undgå dette, giv sut eller vand.
Det er en god idé med de lidt faste tider og fast struktur for dagen, da din datter derved lettere fornemmer hvad det vil sige at være sulten og mæt. Det er vigtigt at hun fra 6 måneders alderen begynder at tage sit behov om dagen og ikke skal have det om natten. En fast plan vil også kunne give dig sikkerhed for at hun rent faktisk har fået, hvad hun har behov for. Du tilbyder og hun tager, hvis hun har brug for det, sådan må det være.
Med hensyn til at sove i jeres seng, så er der jo risiko for overophedning og vuggedød. Derudover tænker jeg at I trods alt nok sover bedre alle sammen hvis hun ligger i egen seng og hun bliver heller ikke fristet til amning på samme måde, hvis hun ikke ligger klods op og ned af dig.
Fortsat held og lykke. Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske